Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Friday, December 30, 2011

the end of 2011


It’s 30th December of 2011 today. A day more before reaching to 2012.

I came late to my office. I waited till the end of Malaysia Hari Ini at TV3 Channel  since today is the last day of Wardina Safiyyah to host at MHI. I have had grown up with MHI throughout my life. It’s one of my favourite shows and seeing Wardina Safiyyah leaving MHI might probably affect my morning routine onwards. Abg Fuad and I love to watch MHI during our breakfast time especially when it was Wardina’s turn to host the show. I admire the way when she speaks. She is a hardworking TV presenter. I acknowledged that she used to do homework before presenting any issues on slots given to her. Besides that, her ideas and points are always sincere that made me to have some sort of connection with her. I read in a newspaper that she will be continuing her study. Maybe this is the reason of why she is leaving MHI. After all, I am wishing her all the best in whatever she does because she is such an inspirational person to all women out there.

There are no sounds in my office now.  Many are taking leave today to spend their time with their loved ones or maybe planning for holiday and leaving the remaining of us here in silence in our own cubicle. 

To me, this is the best time to reminisce back of my own calendar of 2011. So far, I have grown so much this year.. not physically.. but emotionally. The best thing in this world is when you are able to take control of your emotion. Emotion plays a vital role in leading you to a ladder of success. Life is cruel and tough enough for you to feel all the negative feeling inside. The more tawakkal and redha you put in things you want to do or you have done the more peace and tranquil you will feel in your heart. Life is a game, hence we have to play the game well since there is an ‘obedient observer’ up there watching every step and every move that we made.

 Looking back at those journeys that I have made in 2011, I was still in a state of incredulity. Yes indeed. Never had I in my mind that I would be very bearable with the pain that I had during my labor and my pregnancy. I am not going to say that I was unlucky since from the very first moment of expecting Fariss, I experienced lots of hardship in a way that only God knows how I feel on that time. There is no exact word to describe my situation on that time. However, I see it from a bright side. God loves me. That was why He tested me with all these difficulties to wash away all my sins. I remained in silence and shut my mouth tight even to my own mother who submissively asking me on a daily basis. I submitted my entire soul to the one and only God and pray hard to make that pain valuable.  Having Fariss in our life today is like a wakeup call for us. He changed both of us in a positive way. I am blessed to be able to experience this journey.

There are many things that happened in 2011. Ani got hitched and married in 2011, I was given birth to a baby boy, we are officially parents now, and we moved in to our first house. I never thought that doing chores at home will take out your weight and leaving you shrinking in your own clothes. I am endlessly tired every day, but I am taking this as a life adventure. Life without adventure is like a gloomy day without sunshine. On the other hands, don’t forget that beautiful sunsets need cloudy skies.  This is the life that I have chosen and here I am ready to take control of it.

2011 will be leaving me with many sweet moments and I cherish every single steps and struggling that I endured and also the decisions that I have made. Life is a train, not a train station. 2011 is just a transit for my upcoming journey. 2012 might be welcoming me with a happy or sad face, but above all I must be fully ready for the uncertainties waiting for me there. I am walking towards you 2012. Please be nice to me :)




PS : I feel awkward writing in English. I better write more in English in year 2012 before I forget how to write.
 


Friday, December 16, 2011

Kata hati buat kamu


Kawan datang, kawan pergi..
Bagai angin yang berhembus lalu,

Hakikat hidup ,
Membawa manusia menerjah dunia luas terbentang,
Membawa manusia kepada fitrah alam,
Membawa manusia kepada tanggungjawab insan dan ummah,

Meninggalkan aku kembali sendiri,
Meneruskan hidup , menggapai impian..

Kamu..
Tidak sekali ku kesal dengan sebuah ingatan,
Kita ketawa menyelam perasaan ,
Sedih dan hiba kau penyejuk duka,
Kehadiranmu membawa sinar bahagia,
Kaulah teman kau lah sahabat,

Masa berputar pantas,
Kaki melangkah jauh ,
Kita melakar sejarah kehidupan,
Kita menggapai cita cita
Dunia berbeza melukis jurang antara kita,

Hari ini aku rindu,
Kenangan universiti bersamamu,
Hadirnya kamu mengubah hidupku,
Akan ku kenang selalu, saat itu.

Waktu aku di akad nikah dulu,
Aku berpaling melihatmu,
Air mata gembira mengalir di pipi mu,
Aku tahu kau merestuiku..

Tiap hari aku berdoa,
Agar cinta sejati kau miliki,
Kebahagiaanku kini, aku mahu kau rasai,
Suatu hari ,aku pasti , kau pasti akan temui,

Kawan datang, kawan pergi,
Bagai angin yang berhembus lalu,

Tapi tidak akan ku biarkan ia berlaku,
Biar jauh beribu batu,
Biar jarang kita bertemu,
Kau tetap akan kekal menjadi sahabatku,

Doaku agar kau sentiasa bergembira selalu,



Selamat Hari Jumaat Nur Raihan Binti Zainal Abidin






Thursday, December 8, 2011

Zaman sekolah rendah Vs Zaman sekolah menengah

Sekolah rendah diwajibkan aktiviti kokurikulum. Maka mar masuklah kelab kebudayaan dan Tunas Puteri. Kalau tak silap rasanya hampir 3 tahun mar berada dalam kelab yang sama. Mar rasa bahagia sangat masa tu. Daripada perasaan sedih berada di rumah ketika itu, mar secara automatik berasa sangat gembira acap kali hari Sabtu tiba. Sekolah rendah mar menekankan aktiviti kokurikulum. Waktu ini lah mar daftarkan diri dalam kelab Taekwondo, mar aktif bersukan lumba lari, bola jarring dan bola baling. Rasanya ini sahaja lah bakat mar yang dapat dicungkil ketika itu. Mar memang gagal dalam acara lompat tinggi dan lompat jauh. Mar ada sekolompok rakan-rakan akrab yang juga aktif dalam aktiviti kokurikulum ketika itu.  CIkgu mar juga menggalakkan mar masuk Kuiz-kuiz di sekolah sekitar Johor Bahru. Mar ada kawan baik .Nama dia Vanisry Muniandy. Dia selalu menyokong mar dalam pelajaran di sekolah. Kalau mar terlibat dengan Kuiz di sekolah di luar, selalunya mar akan pergi bersama dia. Kami akan belajar bersama-sama setiap hujung minggu bersama-sama.  Mama ada masukkan mar dalam kelas melukis di Taman Perling. Mar belajar hampir 4 tahun. Kalau ada pertandingan melukis dan mewarna NESTLE, mar selalu akan pergi dengan Vanisry.  Mar tak pernah menang.Malangnya kini mar sedar, mar tidak ada bakat dalam melukis, tapi mungkin ada sedikit kebolehan dalam mewarna dan menyuai padan warna.  Setiap tahun pelajar darjah 3 ke atas perlu berlakon dalam kumpulan. Ia adalah anjuran Kelab Bahasa Inggeris . Pada mar ia adalah kenangan indah sebab kami akan berlatih dalam kumpulan selama beberapa minggu dan pentaskan persembahan di hadapan rakan-rakan sekolah. Pada ketika itu, menang bukanlah persoalan kerana kami gembira melakukannya bersama-sama. Masa mar darjah 6, mar dan kawan baik mar Ida Haryani dikehendaki menjadi DJ ketika hari Guru. Mar rasa itu “moment” indah bagi mar sebab kami diberi kepercayaan untuk menghiburkan warga sekolah pada hari Guru.


Pada mar, mar suka sangat segala kenangan di sekolah rendah. Cikgu cikgu yang mengajar pada mar adalah yang terbaik pernah mar jumpa sepanjang kehidupan mar kini. CIkgu-cikgu kelihatan penat melayan kami, tapi mereka bersungguh-sungguh untuk menjadikan kami insan  yang mempunyai kepelbagaian dalam kemahiran hidup. Untuk itu, mar kalungkan tahniah untuk semua cikgu-cikgu yang pernah mengajar mar di sekolah rendah.


Menginjak remaja, mar memasuki sekolah menengah. Mar rindu untuk aktif dalam aktiviti kokurikulum. Mar dah baligh, dan mar tahu apa yang boleh mar sertai dan apa yang tak boleh sertai. Sekolah mar pun ada banyak undang-undang dalam aktiviti kokurikulum. Tapi, pada mar sesetengah perkara kami sebagai pelajar perempuan amatlah diketepikan dalam aktiviti kokurikulum. Mar pernah dipanggil untuk mewakili sekolah dalam pertandingan debat berkumpulan. Pasukan mar semua lelaki kecuali mar. Guru yang sebelum ini, melatih mar sama seperti rakan-rakan yang lain. Mar masih ingat mar baca segala naskah buku sehinggalah ketika di dalam tandas dan ketika mahu masuk tidur. Mar amat bersungguh-sungguh untuk manajamkan fikiran dan menelan segala ilmu semasa ketika itu. Malangnya apabila jurulatih pasukan debat bertukar tangan kepada seorang ustazah baru, nama mar digugurkan. Begitulah juga gugurnya air mata mar cikgu…. Mar sudah bersemangat berlatih bersama rakan –rakan yang lain. Tapi akhirnya nama mar digugurkan dengan alasan; “ Tak elok ada perempuan dalam kumpulan, nanti nak berlatih malam-malam di perpustakaan susah. Mendatangkan fitnah. “ Ya allah,, allah sahaja lah yang tahu macam mana sedihnya mar masa tu. Mar telefon papa, mar nangis puas-puas. Papa kata sabar je lah. Mar minta papa tukarkan mar ke sekolah lain.. Papa kata dah lewat. Bertitik tolak dari situ lah sebenarnya mar telah mula menyimpan sedikit dendam kepada segala kenangan mar di sekolah menengah. Mar paksa diri untuk lupakan semua kenangan mar di sekolah menengah. Sebab tu sekarang kalau ditanya tentang kenangan mar di sekolah menengah, kebanyakan telah lupus dan pupus dari ingatan mar. 


Hrmm, untuk menulis ni pun mar tak tahu nak komen apa sebab mungkin mar rasa sangat kecewa kerana bersetuju dengan arahan papa untuk masuk ke sekolah ini. Tapi, bila diimbas sedikit apa yang telah mar lalui, mar rasa mar belajar sesuatu yang penting tentang kehidupan sepanjang zaman persekolahan  mar di sekolah menengah. Mar belajar untuk bersabar, belajar tentang manusia dan ragamnya, belajar untuk berdiri di kaki sendiri apabila tidak mempunyai  kumpulan rakan-rakan ( mar di sekolah menengah tak ada geng sebab mar kawan sahaja dengan semua ) , belajar untuk bertabah dan kuat dalaman  ( mar sangat tak suka konsep seniority..tolonglah buang jauh-jauh. Kita semua makhluk Allah . Sama sahaja) . Masa sekolah menengah mar jadi macam ulat buku. Satu novel mar boleh habiskan dalam masa 2 minggu. (Kira ok lah juga tu dengan bertungkus lumus siapkan kerja sekolah ketika waktu prep yang sangatlah singkat ). Mar rasa dengan membaca novel sahaja boleh menghilangkan rasa bosan mar kerana ketiadaan aktiviti kokurikulum yang boleh mengeluarkan segala tenaga remaja yang perlu dilepaskan di padang sekolah ataupun pentas pertandingan.


Alhamdulillah mar ada keluarga yang sangat menyokong kami adik beradik untuk bersuara dan mengutarakan pendapat. Keluarga yang tidak menutup minat kami dan sentiasa menggalakkan kami untuk meneruskan minat kami . Keluarga yang selalu memberi  cabaran pada kami untuk memerah otak dan fizikal .


Mar tak tahu kenapa mar menulis tentang ni, tapi apa-apa pun mar berterima kasih pada kedua-dua sekolah mar kerana menjadikan mar seperti mar kini. Terima kasih daun keladi.

Thursday, December 1, 2011

sshhhh

dah lama pendam..
tapi harini menitis juga air mata..
tak tertahan rasanya hati ni...
sampai bila dapat bertahan ya...

ya allah..
kuatkan lah jiwa ini..
untuk menggalas perasaan ini..
hati sedih tak terkira, tapi tak siapa pun tahu..

si arjuna minta bertahan,
tapi sampai bila..

 -
-
-
-


subhanallah subhanallah...
Allahuakbar Allahuakbar..
Allah itu maha berkuasa..
baru sebentar tadi aku menerima khabar gembira tatkala aku menulis nukilan ini..
melegakan resah gelisah di hati selama ini..
merawat duka yang disimpan di hati..
Alhamdulillah..
Kini senyuman terpamir kembali di wajah ku..
Sujud syukur aku merebah ke bumi..
Sebagai tanda syukur ku ke hadrat Ilahi..
Dia yang mendatangkan ujian ini dan dia yang menarik kembali dugaan ini..
Hanya dia yang Esa di hati.








Friday, November 25, 2011

Cerita di meja makan


Pernah tak anda dengar kisah Nabi Ibrahim dan juga anaknya Nabi Ismail? 


Mar rasa mar pernah dengar masa sekolah menengah dulu, tapi mungkin masa kuliah subuh tu mar terlena dalam mimpi.. Jadi mar cuma dengar sayu-sayu sahaja seperti angin sepoi-sepoi bahasa.

Abang Fuad balik agak lewat semalam sebab ada dua kes perlu diselesaikan di hospital. Mar dan Fariss tengok saluran AXN  rancangan“The Challenger” sehingga selesai . Ini rancangan kesukaan mar. Fariss pun terpaksa ikut sama sebab mar menyusukan dia. Selesai sahaja rancangan ni, loceng rumah berbunyi. Alhamdulillah, balik sudah suami ku.

Mama pesan bila suami balik lewat, pastikan tanya “Abang dah makan?”. Sediakan makanan awal-awal jadi bila sampai ke rumah, dia akan gembira bila makanan dah tersedia di meja. Kalau kita sendiri pun balik lewat, perut lapar, kita akan mengharapkan orang melayan kita macam tu kan? Seusai menyusu, Fariss pun tidur. Mar temankan Abang Fuad di meja makan untuk makan masakan mar “ Asam pedas Melaka”. Lauk kegemaran Abang Fuad.

Di meja makan, kami berbual bual tentang banyak perkara.Abang Fuad tahu agak banyak cerita tentang sirah nabi. Mar minta Abang Fuad semalam untuk ceritakan kepada mar satu sirah nabi. Macam ni ya kisahnya dalam versi ringkasan sahaja.

Pada suatu hari, Nabi Ibrahim datang melawat Nabi Ismail di rumahnya. Pada waktu itu Nabi Ismail tiada di rumah kerana pergi berburu. Isteri Nabi Ismail ada di rumah ketika itu. Isteri Nabi Ismail menjemput Nabi Ibrahim masuk ke dalam rumah. Nabi Ibrahim bertanya tentang rumah tangga Nabi Ismail dan isterinya. Dalam kata-katanya isteri Nabi Ismail mengadu bahawa Nabi Ismail suka berburu sehingga berhari-hari dan meninggalkannya seorang di rumah. Selesai berbicara, Nabi Ibrahim pun mahu berangkat pulang. Sebelum pulang, Nabi Ibrahim menyuruh isteri Nabi Ismail untuk menyampakan pesanan. Pesanannya berbunyi “ Sampaikan salamku kepada Ismail dan suruh beliau menukar tombol pintu rumahnya “. Untuk dijadikan ringkasan, Nabi Ismail menceraikan isterinya ini. Tidak lama kemudian Nabi Ismail berkahwin dengan seorang wanita mukmin. Nabi Ibrahim kemudian datang melawat Nabi Ismail. Pada waktu ini, Nabi Ismail tiada di rumah dan isteri beliau menyambut Nabi Ibrahim masuk ke rumah. Nabi Ibrahim tetap bertanya soalan yang sama kepada wanita ini tentang rumah tangga mereka. Jawapan wanita ini berbeza dan tidak ada perkataan merungut yang keluar daripada bibir wanita ini. Nabi Ibrahim pun mahu berangkat pulang selepas selesai berbicara dengan wanita ini. Nabi Ibrahim menyuruh wanita ini menyampakan pesanan kepada Nabi Ismail. Pesanannya berbunyi “ Sampaikan salamku kepada Ismail dan minta beliau untuk kekalkan tombol pintu rumahnya ini “

Mar terdiam lalu berfikir sehingga kini. Banyak betul pengajaran daripada kisah Nabi Ibrahim, Nabi Ismail dan juga dua wanita ini. Mungkin antara sedar atau tidak, apabila berbicara kita kadangkala akan mengeluh tentang kehidupan. Apalah kehidupan tanpa cabaran. Dalam berumah tangga juga ada cabaran yang perlu ditempuhi. Setiap orang perjalan kehidupannya mungkin berbeza. Dalam kes Nabi Sulaiman ini, mungkin Nabi Sulaiman berburu untuk membawa balik hasil tangkapan sebagai sumber rezeki keluarganya. Untuk menangkap rusa bukanlah seperti menangkap ayam di kampung. Ia perlukan kesabaran yang tinggi dan mungkin mengambil masa berhari-hari. Wallahuallam.

Apa yang pasti salah satu  tanggungjawan seorang isteri kepada suaminya adalah menjaga maruah suaminya dan sentiasa bersyukur dengan segala nikmat yang telah dikurniakan kepadanya. Seorang isteri yang solehah, ia akan bersabar dengan kekurangan yang ada pada suaminya dan sabar dengan kesulitan hidup bersama suaminya. Tidaklah ia mudah berkeluh kisah di hadapan suaminya atau mengeluhkan suaminya kepada orang lain, apalagi mengumpat suami, menceritakan aib/ cacat dan kekurangan sang suami. Bagaimana pun kekurangan suaminya dan kesempitan hidup bersamanya, ia tetap bersyukur di atas segala kekurangan dan kesempitan tersebut, kerana Allah Subhanahu wa Ta’ala memilih lelaki muslim yang beriman kepada Allah dan hari akhirat sebagai pendamping hidupnya di dunia dan di akhirat, insya allah.

Renungkan dua ayat daripada dua surah yang berbeza di bawah :

“Allah menjadikan bagi kamu isteri-isteri dari jenis kamu sendiri dan menjadikan bagimu dari isteri-isteri kamu itu, anak-anak dan cucu-cucu, dan memberimu rezeki dari yang baik-baik. Maka mengapakah mereka beriman kepada yang bathil dan mengingkari ni’mat Allah ?” Surah An Nahl : Ayat 72

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya adalah Dia menciptakan untuk kalian isteri-isteri dari jenis kalian sendiri, supaya kalian cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kalian mawaddah dan rahmah. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda bagi kaum yang berfikir.” Surah Ar-Ruum : 21 

Jodoh dan maut adalah rahsia Allah yang telah ditetapkan sejak azali lagi. Oleh itu, kita perlu sentiasa bersyukur dengan nikmat Allah ini kerana daripada jutaan lelaki di dunia ini, suami kita sekarang adalah rahsia Allah yang telah didedahkan kepada kita tatkala wali mengesahkan akad nikah . Subhanallah. Nikmat tuhanmu yang manakah yang mahu engkau dustakan?

Dengan cabaran di dunia sekarang dimana segala harga barang melambung tinggi, terutamanya di Malaysia ini, atau mungkin suami anda mempunyai waktu kerja yang berlainan daripada anda sehingga menyukarkan anda bertemu ataupun si isteri  yang duduk berjauhan daripada suami isteri-isteri perlulah istiqamah dalam menjaga segala tutur kata daripada mengeluarkan perkataan –perkataan mengeluh kerana ini semua adalah salah satu cabaran di dunia di mana sekiranya anda berjaya menghadapinya dengan redha, insya allah ganjaran pahala itu sedia menanti anda .

Apa yang mahu mar tekankan sedikit di sini dan juga peringatan kepada diri sendiri juga, kebanyakan anak perempuan memang rapat dengan ibunya.. tapi ingatlah kita perlu sentiasa berhati-hati dalam setiap tutur kata walaupun dengan ibu bapa kita. Seperti cerita di atas, yang bertanya kepada isteri pertama Nabi Ismail adalah ayah mertua kepada si wanita. Hubungan itu agak rapat, tetapi Nabi Ibrahim menasihatkan Nabi Ismail untuk menukar tombol pintunya. Betapa besarnya kesan yang ditinggalkan angkara mulut ini. Semoga kita wanita menjadi bunga harum diantara bunga-bunga di taman. Insya Allah


P/s : Pada mar, keluarga adalah seperti sepohon pokok. Suami adalah seperti akar yang kukuh mencengkam tanah, isteri adalah batang pokok yang naik meninggi ke langit, anak-anak adalah seperti dahan-dahan dan cucu adalah seperti ranting-ranting pokok. Sekiranya sepohon pokok mendapat baja yang subur, maka sihatlah pokok itu. Sama juga seperti perkahwinan, jika disemai dengan nilai-nilai yang mulia, maka terwujudlah satu keluarga bahagia yang diredhai Allah. Akar dan batang pokok memainkan peranan yang penting kerana akar menyerap air dan mineral daripada tanah untuk dibawa kebahagian atas pokok melalui batangnya maka segala air dan mineral itu akan dibawa ke dahan, ranting dan juga daun-daun pokok. Sekiranya batang pokok ingkar kepada akar, maka akan layu lah pokok itu dan akhirnya akan jatuh tersembam ke bumi bersama-sama dahan, ranting dan juga daunnya.  Wallahualam.

Perihal memasak


Mari memasak lalalalal..mari memasak lalalalalala..


Semenjak duduk rumah sendiri ni, bahagian favourite mar adalah dapur.. Kalau shamin dengar ni mesti dia gelak sampai terguling-guling. Pelik, tapi ajaib. Alhamdulillah. Dalam banyak perkara dalam hidup mar, mar tak sangka mar dah boleh memasak. (Macam menang award lah pulak). Masa zaman remaja, akan ku kenang sampai bila-bila muka- muka dan nama-nama yang selalu mengeji dan melukakan perasaan mar dalam bab memasak ni.. hihihii. Betul, dulu goreng ikan goreng pun hangus, buat sambal hangus, goreng keropok hitam legam..pendek kata bagi jelah mar senduk dan kuali, mar pasti akan menutup selera makan anda

Masa nak kawin dulu, benda pertama papa pesan.. “ Ko kena belajar masak mar, nak jaga suami salah satu petuanya adalah dengan menjaga perutnya “ Gulp!!  Sebelum kawin mar dah bagitau abang fuad siap-siap mar ni masih belajar lagi segala macam pelajaran tentang ilmu memasak. Bab makan Alhamdulillah tak ada hal, bab memasak “saya budak masih belajar”. 

Bila kawin, mar duduk agak lama dengan mak mertua. Mak mertua mar masak seeedaaapp sangat. Yummy!! Tapi…sampai bila mar nak manja ,dan memanjakan diri yang dah agak tua ni?? Abang Fuad pula suka makan dan sangat gembira kalau makan sedap-sedap..jadi mar impikan untuk belajar memasak ala kem tentera supaya mar dapat gembirakan perut abang fuad dengan segera. Solusinya?? Yok pindah rumah!!!  Alhamdulillah..itulah pilihan paling tepat pada fikiran mar setakat ni.

Bila kita sendiri, kita akan rela dalam keterpaksaan untuk  belajar banyak perkara..termasuklah memasak.. Mar berdebar..tapi suka. Macam naik rollercoaster! Semenjak duduk kat rumah ni, mar sediakan satu buku khas resipi memasak. Semua bahan-bahan dan cara memasak mar tulis besar-besar seperti Font Arial size 20. Senang nak kejar ke kuali dan balik semula ke buku resipi dengan segera. Kalau Font kecil kene tunduk fokus lama-lama kat buku…takut hangit pulak bawang dalam kuali. 

Minggu lepas mama datang ke rumah mar dalam 3 hari. Hari terakhir dia di sini mar cakap “ Mama, harini mama relax and enjoy my cooking ok? “ Mama kata ok je, the kitchen is all yours today. Mama naik ke atas untuk mandi..dan mar mula berperang di dapur dengan apron, senduk, kuali dan segala macam rempah ratus dan bahan masakan. Ye lah..dah dekat 2 bulan mar duduk sendiri kat rumah ni, banyak masa mar dah luangkan untuk memasak, jadi mama agak konfiden untuk biarkan mar memasak sendiri.. Tup tap bila mama turun ke bawah…mar dengar orang gelak sakan kat belakang mar ni. Mar pandang dengan muka serba kecelaruan.. Kenapa mama ni ?? Hiiiiiihihihihi…Masak tomyam pun tengok buku resipi ke mar????!!  Haishh mama ni..banyak betul resipi masakan mar dah masak dalam 2 bulan ni..Tak kanlah dalam 2 bulan mar dah boleh ingat segala bahan  dalam 20++ jenis masakan.. Mar kan latihan memasak ala tentera ( sebab masa mula memasak kat rumah ni, mar tengah sarat mengandung minggu ke 36) , sendirian pulak tu.. Mar nekad suruh mama ke tepi dan biarkan mar memasak sorang-sorang.

Tak lama kemudian..Tadaaaaaa!! Mama, jom makan! Sebelum nak jamu orang makan, terkumat kamit mar berdoa pada Allah supaya Allah sedapkan masakan mar ni supaya mama suka makan masakan mar ni. SLurrpppp..Slurrppp.. “EH sedap lah mar “ Hehehehehe.. Ini lah rahsianya mama..Jangan mudah mengaku kalah dan juga mar terhutang budi pada http://www.myresipi.com/.. Banyak betul petua-petua yang mar belajar kat sini. Tengok internet pun dah boleh memasak..

Alhamdulillah..sepanjang mar memasak di rumah ni, mar paling gembira untuk luangkan masa di meja makan dan orang makan masakan mar terutamanya abang fuad.. Tengok orang suka makan makanan yang kita masak pun dah boleh buat perut mar kenyang.. Suka betul perasaan ni Ya Allah..Membuat orang gembira dan kenyang pun sebenarnya adalah nikmat kecil dalam kehidupan ni.

Peperangan setiap orang dalam kehidupan adalah berbeza. Khairul Fahmi Che Mat berperang untuk menyambut erat bola, Baddrol berperang untuk mencuba sedaya upaya menjaringkan bola,dan mar pula berperang berhabis habisan untuk mengelakkan daripada terkena percikan minyak kuali yang panas dan sakit.

Mar akan terus memasak dan membuat semua orang tersenyum bila makan masakan mar. Chayyok Akmar !!

Monday, November 21, 2011

Zaman dulu-dulu


Harini mar dapat message daripada satu kakak. Kakak aisyah. Kakak aisyah satu sekolah agama dengan mar masa sekolah rendah dulu-dulu.

 Kalau sesiapa yang duduk di Johor, memang biasa dengan sistem sekolah di sana. Selalunya kami akan ke sekolah rendah pagi dan akan ke sekolah agama pada waktu petang. Mar agak suka dengan sekolah agama sebab mar boleh lepas stress dengan pembelajaran yang agak ketat di sekolah rendah biasa. Yela, kalau sekolah agama seronok sangat. Kita belajar mengaji, belajar sembahyang, belajar tulisan jawi, belajar Ibadah, Tauhid.. Ustazah pun dapat yang seronok dan baik-baik.

Kakak Aisyah kata mar dulu-dulu duduk sebelah dia dan akan selalu ajar dia hari-hari tanpa jemu. Mar naik van sama-sama dengan dia. Kenapa mar tak ada langsung kenangan ni ya ?? Masa tu mar dah agak besar, dalam darjah 3. Kakak Aisyah ingat semua tentang mar..suka makan keropok sembunyi-sembunyi dalam kelas..sampai sahaja ke sekolah mesti makan mee hoon sup pedas, balik sekolah mesti singgah kedai makcik tepi parit beli super ring sampai gigi habis jadi warna kuning dan mama mesti akan rotan kat tapak kaki kalau nampak gigi mar warna oren..Haishhh..macam mana mar langsung boleh lupa kakak Aisyah ni? Mar ni kan..boleh ada selected memory ke? Mana-mana yang mar nak ingat,, mar akan ingat..kalau mar tak serius nak ingat..mar akan lupa je macam tu..  :)

Tapi yang paling mar ingat dan tak boleh lupa adalah ; mar agak tomboy dulu-dulu. Serius tomboy. Mama selalu risau dan pening kepala tengok mar. Rambut mar sependek-pendek rambut, suka sangat pakai seluar, suka jaga adik beradik, suka bertumbuk, suka pakai seluar pendek kalau main kat luar rumah, rasa diri kuat macam lelaki, suka wrestling dengan sepupu lelaki mar sampai lebam-lebam, dan mar akan marah pengawas-pengawas lain yang tak bertugas macam marah budak kecil, dan mar akan cekik budak lelaki berbadan besar yang suka kacau perempuan dalam tandas dan banyak lagi lah… Ya Allah..tak sangkanya Akmar ni satu masa dulu macam ni perangai dia.

Mama makin risau bila mama buat majlis di rumah dan jemput pelajar-pelajar STF makan, akan ada kakak –kakak yang panggil mar budak handsome. Nak jadikan mar adik angkat. Mar kalau berlatih Taekwondo kat bilik, sampai bawah pun boleh dengar sebab habis dinding bilik mar tendang.. 

Tapi, bila masa berlalu..mar hampir tak sedar macam mana jiwa mar boleh bertukar dan jadi mar seperti harini.. Mar masih rasa mar garang, tapi rata-rata kawan mar sekarang akan ketawakan mar kalau mar cakap mar memang garang. Huhu. Tapi apa yang pasti mar mungkin lembut luaran, tapi dalaman mar masih tegas dan berprinsip. Kalau diusik perkara yang sensitif dan tidak kena  pada tempat, mar akan bertindak mengikut budi bicara yang sepatutnya.

Kak Aisyah, terima kasih sangat sebab berani sapa mar hari ni walaupun mar tak dapat nak ingat akak yang duduk sebelah mar dan naik van sama-sama setiap hari. Akak mengingatkan mar yang walaupun mar nakal masa kecil, tapi Alhamdulillah ada juga nilai baik pada diri mar yang tak jemu-jemu ajar akak sampai akak berjaya naik ke darjah dua. (Oh, sekolah agama ni kalau tak lulus kita tak akan naik darjah seterusnya. ). 

Ini mengingatkan mar pada kenangan sekolah rendah yang pada mar adalah kenangan yang paling manis sekali dalam hidup mar. Sekolah rendah mar adalah tempat segala bakat mar diperah keluar dan dapat dilepas bebas. Mar seronok sangat sebab berpeluang sekolah di Sekolah Kebangsaan Taman Perling. 

Hari ni mar rindu sangat semua kawan-kawan sekolah rendah mar : Ida Haryani, Ryia Ilani, Nadine Shaiba, Suhana, Nabila, Nurul Shahriza, Effendy Kasim aka Mayonis, Mohd Nazri, Vanisry Muniandy, Fatma Sofia, Fatin Nadiah, Sharifah Shazana, Asyraff Rozali, Azlan, Che RUkmal Hakimi, Subashtaran, Kak Nadiah cantik, etc… Harap-harap semua kawan mar ni sekarang berada dalam lindungan tuhan dan sentiasa bahagia di sisi orang yang tersayang!

When You Tell Me That You Love Me


It changed my life forever from the first time you tell me that you love me.
Happy 3rd wedding anniversary sayang..


"You walked into my life, to stop my tears. Everything’s easy now, I have you here"


Can't Take My Eyes Off You - Lady Antebellum [w/ lyrics]

If there is a poem to choose, I would definitely choose this to express my feeling write now..






Monday, November 14, 2011

3 points


Pashmina :Sekarang mar kena pakai pashmina. Senang. Tak payah gosok, cepat, tak perlu kemas-kemas sangat  dan yang paling pnting boleh sorokkan fariss dalam pashmina. Dulu-dulu mar jual pashmina ni masa mar buka booth kat hospital ampang, mar tak jual kat website. Reason : Muka mar ketat lah nak kena pose untuk setiap design pashmina. Sekarang bila dah start susukan Fariss, mar ambil semua baki pashmina yang tinggal. Sesuai pulak tu untuk nak pakai dengan baju corak.. * Pada pendapat mar sesuai..tapi tak tahu lah orang lain fikir apa* Yang penting mar tak payah keluar duit untuk beli pashmina banyak-banyak kat luar sana.. 


Kasut: Sekarang mar pakai kasut flat sahaja. Kasut ada tumit semua tinggal kat rumah mak mertua. Nanti lah baru pakai. Bila ada function je rasanya. Itu pun kalau mar rajin. Investment yang terbaik untuk keperluan kita pada mar adalah kasut. Mar punya kaki ni dah lah datang dalam pakej yang istimewa; size 9. Memang jarang orang perempuan Malaysia kaki size 9. Bila ada yang selesa je memang mar ambil. Mar buka almari kasut malam tadi untuk letak kasut baru yang baru mar beli. Baru mar perasan, kebanyakan kasut mar rupa-rupanya brand Hush Puppies. Hush puppies je yang muat dengan kaki mar ni dan selesa. Nak tolak stroller kat shopping complex, nak tukar diaper Fariss, nak dukung Fariss bila dia menangis, memang selesa kalau pakai kasut flat. 

Berat badan : Haa, ni yang paling best nak cakap. Papa datang malam tadi. Singgah sekejap kat rumah sebelum ke shah alam . Papa ada kursus koperasi sampai Rabu. Setiap kali dia datang benda pertama dia akan tanya “ Mar dah timbang berat badan ?.” Ish.. Kadang-kadang stress dibuatnya. Tapi mar tahu papa ni suka anak-anak dia ada berat badan yang ideal dan sihat. Alhamdulillah semenjak susukan Fariss, turun juga lah berat badan mar ni. Buat masa ni dah turun 12kg. Mar target nak turunkan lagi beberapa Kg. Bukan untuk kecantikan, tapi untuk kelesaan diri sendiri. Bila ringan sikit badan ni, kita pun rasa cergas dan selesa. Mar masa pregnant badan naik macam belon. Sekarang perlu berusaha kuat sikit. Harap-harap mar akan dapat balik berat badan mar masa kat universiti dulu.

Haish..lagi beberapa hari je mar nak masuk kerja. Rasa berat sangat nak tinggalkan Fariss pada penjaga dia nanti. Tapi hidup perlu diteruskan walaupun pahit. Ya Allah, kuatkan lah semangat mar untuk menjalani kehidupan ni..

Selamat bekerja ya pada anda yang bekerja . :)