Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Friday, November 25, 2011

Cerita di meja makan


Pernah tak anda dengar kisah Nabi Ibrahim dan juga anaknya Nabi Ismail? 


Mar rasa mar pernah dengar masa sekolah menengah dulu, tapi mungkin masa kuliah subuh tu mar terlena dalam mimpi.. Jadi mar cuma dengar sayu-sayu sahaja seperti angin sepoi-sepoi bahasa.

Abang Fuad balik agak lewat semalam sebab ada dua kes perlu diselesaikan di hospital. Mar dan Fariss tengok saluran AXN  rancangan“The Challenger” sehingga selesai . Ini rancangan kesukaan mar. Fariss pun terpaksa ikut sama sebab mar menyusukan dia. Selesai sahaja rancangan ni, loceng rumah berbunyi. Alhamdulillah, balik sudah suami ku.

Mama pesan bila suami balik lewat, pastikan tanya “Abang dah makan?”. Sediakan makanan awal-awal jadi bila sampai ke rumah, dia akan gembira bila makanan dah tersedia di meja. Kalau kita sendiri pun balik lewat, perut lapar, kita akan mengharapkan orang melayan kita macam tu kan? Seusai menyusu, Fariss pun tidur. Mar temankan Abang Fuad di meja makan untuk makan masakan mar “ Asam pedas Melaka”. Lauk kegemaran Abang Fuad.

Di meja makan, kami berbual bual tentang banyak perkara.Abang Fuad tahu agak banyak cerita tentang sirah nabi. Mar minta Abang Fuad semalam untuk ceritakan kepada mar satu sirah nabi. Macam ni ya kisahnya dalam versi ringkasan sahaja.

Pada suatu hari, Nabi Ibrahim datang melawat Nabi Ismail di rumahnya. Pada waktu itu Nabi Ismail tiada di rumah kerana pergi berburu. Isteri Nabi Ismail ada di rumah ketika itu. Isteri Nabi Ismail menjemput Nabi Ibrahim masuk ke dalam rumah. Nabi Ibrahim bertanya tentang rumah tangga Nabi Ismail dan isterinya. Dalam kata-katanya isteri Nabi Ismail mengadu bahawa Nabi Ismail suka berburu sehingga berhari-hari dan meninggalkannya seorang di rumah. Selesai berbicara, Nabi Ibrahim pun mahu berangkat pulang. Sebelum pulang, Nabi Ibrahim menyuruh isteri Nabi Ismail untuk menyampakan pesanan. Pesanannya berbunyi “ Sampaikan salamku kepada Ismail dan suruh beliau menukar tombol pintu rumahnya “. Untuk dijadikan ringkasan, Nabi Ismail menceraikan isterinya ini. Tidak lama kemudian Nabi Ismail berkahwin dengan seorang wanita mukmin. Nabi Ibrahim kemudian datang melawat Nabi Ismail. Pada waktu ini, Nabi Ismail tiada di rumah dan isteri beliau menyambut Nabi Ibrahim masuk ke rumah. Nabi Ibrahim tetap bertanya soalan yang sama kepada wanita ini tentang rumah tangga mereka. Jawapan wanita ini berbeza dan tidak ada perkataan merungut yang keluar daripada bibir wanita ini. Nabi Ibrahim pun mahu berangkat pulang selepas selesai berbicara dengan wanita ini. Nabi Ibrahim menyuruh wanita ini menyampakan pesanan kepada Nabi Ismail. Pesanannya berbunyi “ Sampaikan salamku kepada Ismail dan minta beliau untuk kekalkan tombol pintu rumahnya ini “

Mar terdiam lalu berfikir sehingga kini. Banyak betul pengajaran daripada kisah Nabi Ibrahim, Nabi Ismail dan juga dua wanita ini. Mungkin antara sedar atau tidak, apabila berbicara kita kadangkala akan mengeluh tentang kehidupan. Apalah kehidupan tanpa cabaran. Dalam berumah tangga juga ada cabaran yang perlu ditempuhi. Setiap orang perjalan kehidupannya mungkin berbeza. Dalam kes Nabi Sulaiman ini, mungkin Nabi Sulaiman berburu untuk membawa balik hasil tangkapan sebagai sumber rezeki keluarganya. Untuk menangkap rusa bukanlah seperti menangkap ayam di kampung. Ia perlukan kesabaran yang tinggi dan mungkin mengambil masa berhari-hari. Wallahuallam.

Apa yang pasti salah satu  tanggungjawan seorang isteri kepada suaminya adalah menjaga maruah suaminya dan sentiasa bersyukur dengan segala nikmat yang telah dikurniakan kepadanya. Seorang isteri yang solehah, ia akan bersabar dengan kekurangan yang ada pada suaminya dan sabar dengan kesulitan hidup bersama suaminya. Tidaklah ia mudah berkeluh kisah di hadapan suaminya atau mengeluhkan suaminya kepada orang lain, apalagi mengumpat suami, menceritakan aib/ cacat dan kekurangan sang suami. Bagaimana pun kekurangan suaminya dan kesempitan hidup bersamanya, ia tetap bersyukur di atas segala kekurangan dan kesempitan tersebut, kerana Allah Subhanahu wa Ta’ala memilih lelaki muslim yang beriman kepada Allah dan hari akhirat sebagai pendamping hidupnya di dunia dan di akhirat, insya allah.

Renungkan dua ayat daripada dua surah yang berbeza di bawah :

“Allah menjadikan bagi kamu isteri-isteri dari jenis kamu sendiri dan menjadikan bagimu dari isteri-isteri kamu itu, anak-anak dan cucu-cucu, dan memberimu rezeki dari yang baik-baik. Maka mengapakah mereka beriman kepada yang bathil dan mengingkari ni’mat Allah ?” Surah An Nahl : Ayat 72

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya adalah Dia menciptakan untuk kalian isteri-isteri dari jenis kalian sendiri, supaya kalian cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kalian mawaddah dan rahmah. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda bagi kaum yang berfikir.” Surah Ar-Ruum : 21 

Jodoh dan maut adalah rahsia Allah yang telah ditetapkan sejak azali lagi. Oleh itu, kita perlu sentiasa bersyukur dengan nikmat Allah ini kerana daripada jutaan lelaki di dunia ini, suami kita sekarang adalah rahsia Allah yang telah didedahkan kepada kita tatkala wali mengesahkan akad nikah . Subhanallah. Nikmat tuhanmu yang manakah yang mahu engkau dustakan?

Dengan cabaran di dunia sekarang dimana segala harga barang melambung tinggi, terutamanya di Malaysia ini, atau mungkin suami anda mempunyai waktu kerja yang berlainan daripada anda sehingga menyukarkan anda bertemu ataupun si isteri  yang duduk berjauhan daripada suami isteri-isteri perlulah istiqamah dalam menjaga segala tutur kata daripada mengeluarkan perkataan –perkataan mengeluh kerana ini semua adalah salah satu cabaran di dunia di mana sekiranya anda berjaya menghadapinya dengan redha, insya allah ganjaran pahala itu sedia menanti anda .

Apa yang mahu mar tekankan sedikit di sini dan juga peringatan kepada diri sendiri juga, kebanyakan anak perempuan memang rapat dengan ibunya.. tapi ingatlah kita perlu sentiasa berhati-hati dalam setiap tutur kata walaupun dengan ibu bapa kita. Seperti cerita di atas, yang bertanya kepada isteri pertama Nabi Ismail adalah ayah mertua kepada si wanita. Hubungan itu agak rapat, tetapi Nabi Ibrahim menasihatkan Nabi Ismail untuk menukar tombol pintunya. Betapa besarnya kesan yang ditinggalkan angkara mulut ini. Semoga kita wanita menjadi bunga harum diantara bunga-bunga di taman. Insya Allah


P/s : Pada mar, keluarga adalah seperti sepohon pokok. Suami adalah seperti akar yang kukuh mencengkam tanah, isteri adalah batang pokok yang naik meninggi ke langit, anak-anak adalah seperti dahan-dahan dan cucu adalah seperti ranting-ranting pokok. Sekiranya sepohon pokok mendapat baja yang subur, maka sihatlah pokok itu. Sama juga seperti perkahwinan, jika disemai dengan nilai-nilai yang mulia, maka terwujudlah satu keluarga bahagia yang diredhai Allah. Akar dan batang pokok memainkan peranan yang penting kerana akar menyerap air dan mineral daripada tanah untuk dibawa kebahagian atas pokok melalui batangnya maka segala air dan mineral itu akan dibawa ke dahan, ranting dan juga daun-daun pokok. Sekiranya batang pokok ingkar kepada akar, maka akan layu lah pokok itu dan akhirnya akan jatuh tersembam ke bumi bersama-sama dahan, ranting dan juga daunnya.  Wallahualam.

Perihal memasak


Mari memasak lalalalal..mari memasak lalalalalala..


Semenjak duduk rumah sendiri ni, bahagian favourite mar adalah dapur.. Kalau shamin dengar ni mesti dia gelak sampai terguling-guling. Pelik, tapi ajaib. Alhamdulillah. Dalam banyak perkara dalam hidup mar, mar tak sangka mar dah boleh memasak. (Macam menang award lah pulak). Masa zaman remaja, akan ku kenang sampai bila-bila muka- muka dan nama-nama yang selalu mengeji dan melukakan perasaan mar dalam bab memasak ni.. hihihii. Betul, dulu goreng ikan goreng pun hangus, buat sambal hangus, goreng keropok hitam legam..pendek kata bagi jelah mar senduk dan kuali, mar pasti akan menutup selera makan anda

Masa nak kawin dulu, benda pertama papa pesan.. “ Ko kena belajar masak mar, nak jaga suami salah satu petuanya adalah dengan menjaga perutnya “ Gulp!!  Sebelum kawin mar dah bagitau abang fuad siap-siap mar ni masih belajar lagi segala macam pelajaran tentang ilmu memasak. Bab makan Alhamdulillah tak ada hal, bab memasak “saya budak masih belajar”. 

Bila kawin, mar duduk agak lama dengan mak mertua. Mak mertua mar masak seeedaaapp sangat. Yummy!! Tapi…sampai bila mar nak manja ,dan memanjakan diri yang dah agak tua ni?? Abang Fuad pula suka makan dan sangat gembira kalau makan sedap-sedap..jadi mar impikan untuk belajar memasak ala kem tentera supaya mar dapat gembirakan perut abang fuad dengan segera. Solusinya?? Yok pindah rumah!!!  Alhamdulillah..itulah pilihan paling tepat pada fikiran mar setakat ni.

Bila kita sendiri, kita akan rela dalam keterpaksaan untuk  belajar banyak perkara..termasuklah memasak.. Mar berdebar..tapi suka. Macam naik rollercoaster! Semenjak duduk kat rumah ni, mar sediakan satu buku khas resipi memasak. Semua bahan-bahan dan cara memasak mar tulis besar-besar seperti Font Arial size 20. Senang nak kejar ke kuali dan balik semula ke buku resipi dengan segera. Kalau Font kecil kene tunduk fokus lama-lama kat buku…takut hangit pulak bawang dalam kuali. 

Minggu lepas mama datang ke rumah mar dalam 3 hari. Hari terakhir dia di sini mar cakap “ Mama, harini mama relax and enjoy my cooking ok? “ Mama kata ok je, the kitchen is all yours today. Mama naik ke atas untuk mandi..dan mar mula berperang di dapur dengan apron, senduk, kuali dan segala macam rempah ratus dan bahan masakan. Ye lah..dah dekat 2 bulan mar duduk sendiri kat rumah ni, banyak masa mar dah luangkan untuk memasak, jadi mama agak konfiden untuk biarkan mar memasak sendiri.. Tup tap bila mama turun ke bawah…mar dengar orang gelak sakan kat belakang mar ni. Mar pandang dengan muka serba kecelaruan.. Kenapa mama ni ?? Hiiiiiihihihihi…Masak tomyam pun tengok buku resipi ke mar????!!  Haishh mama ni..banyak betul resipi masakan mar dah masak dalam 2 bulan ni..Tak kanlah dalam 2 bulan mar dah boleh ingat segala bahan  dalam 20++ jenis masakan.. Mar kan latihan memasak ala tentera ( sebab masa mula memasak kat rumah ni, mar tengah sarat mengandung minggu ke 36) , sendirian pulak tu.. Mar nekad suruh mama ke tepi dan biarkan mar memasak sorang-sorang.

Tak lama kemudian..Tadaaaaaa!! Mama, jom makan! Sebelum nak jamu orang makan, terkumat kamit mar berdoa pada Allah supaya Allah sedapkan masakan mar ni supaya mama suka makan masakan mar ni. SLurrpppp..Slurrppp.. “EH sedap lah mar “ Hehehehehe.. Ini lah rahsianya mama..Jangan mudah mengaku kalah dan juga mar terhutang budi pada http://www.myresipi.com/.. Banyak betul petua-petua yang mar belajar kat sini. Tengok internet pun dah boleh memasak..

Alhamdulillah..sepanjang mar memasak di rumah ni, mar paling gembira untuk luangkan masa di meja makan dan orang makan masakan mar terutamanya abang fuad.. Tengok orang suka makan makanan yang kita masak pun dah boleh buat perut mar kenyang.. Suka betul perasaan ni Ya Allah..Membuat orang gembira dan kenyang pun sebenarnya adalah nikmat kecil dalam kehidupan ni.

Peperangan setiap orang dalam kehidupan adalah berbeza. Khairul Fahmi Che Mat berperang untuk menyambut erat bola, Baddrol berperang untuk mencuba sedaya upaya menjaringkan bola,dan mar pula berperang berhabis habisan untuk mengelakkan daripada terkena percikan minyak kuali yang panas dan sakit.

Mar akan terus memasak dan membuat semua orang tersenyum bila makan masakan mar. Chayyok Akmar !!

Monday, November 21, 2011

Zaman dulu-dulu


Harini mar dapat message daripada satu kakak. Kakak aisyah. Kakak aisyah satu sekolah agama dengan mar masa sekolah rendah dulu-dulu.

 Kalau sesiapa yang duduk di Johor, memang biasa dengan sistem sekolah di sana. Selalunya kami akan ke sekolah rendah pagi dan akan ke sekolah agama pada waktu petang. Mar agak suka dengan sekolah agama sebab mar boleh lepas stress dengan pembelajaran yang agak ketat di sekolah rendah biasa. Yela, kalau sekolah agama seronok sangat. Kita belajar mengaji, belajar sembahyang, belajar tulisan jawi, belajar Ibadah, Tauhid.. Ustazah pun dapat yang seronok dan baik-baik.

Kakak Aisyah kata mar dulu-dulu duduk sebelah dia dan akan selalu ajar dia hari-hari tanpa jemu. Mar naik van sama-sama dengan dia. Kenapa mar tak ada langsung kenangan ni ya ?? Masa tu mar dah agak besar, dalam darjah 3. Kakak Aisyah ingat semua tentang mar..suka makan keropok sembunyi-sembunyi dalam kelas..sampai sahaja ke sekolah mesti makan mee hoon sup pedas, balik sekolah mesti singgah kedai makcik tepi parit beli super ring sampai gigi habis jadi warna kuning dan mama mesti akan rotan kat tapak kaki kalau nampak gigi mar warna oren..Haishhh..macam mana mar langsung boleh lupa kakak Aisyah ni? Mar ni kan..boleh ada selected memory ke? Mana-mana yang mar nak ingat,, mar akan ingat..kalau mar tak serius nak ingat..mar akan lupa je macam tu..  :)

Tapi yang paling mar ingat dan tak boleh lupa adalah ; mar agak tomboy dulu-dulu. Serius tomboy. Mama selalu risau dan pening kepala tengok mar. Rambut mar sependek-pendek rambut, suka sangat pakai seluar, suka jaga adik beradik, suka bertumbuk, suka pakai seluar pendek kalau main kat luar rumah, rasa diri kuat macam lelaki, suka wrestling dengan sepupu lelaki mar sampai lebam-lebam, dan mar akan marah pengawas-pengawas lain yang tak bertugas macam marah budak kecil, dan mar akan cekik budak lelaki berbadan besar yang suka kacau perempuan dalam tandas dan banyak lagi lah… Ya Allah..tak sangkanya Akmar ni satu masa dulu macam ni perangai dia.

Mama makin risau bila mama buat majlis di rumah dan jemput pelajar-pelajar STF makan, akan ada kakak –kakak yang panggil mar budak handsome. Nak jadikan mar adik angkat. Mar kalau berlatih Taekwondo kat bilik, sampai bawah pun boleh dengar sebab habis dinding bilik mar tendang.. 

Tapi, bila masa berlalu..mar hampir tak sedar macam mana jiwa mar boleh bertukar dan jadi mar seperti harini.. Mar masih rasa mar garang, tapi rata-rata kawan mar sekarang akan ketawakan mar kalau mar cakap mar memang garang. Huhu. Tapi apa yang pasti mar mungkin lembut luaran, tapi dalaman mar masih tegas dan berprinsip. Kalau diusik perkara yang sensitif dan tidak kena  pada tempat, mar akan bertindak mengikut budi bicara yang sepatutnya.

Kak Aisyah, terima kasih sangat sebab berani sapa mar hari ni walaupun mar tak dapat nak ingat akak yang duduk sebelah mar dan naik van sama-sama setiap hari. Akak mengingatkan mar yang walaupun mar nakal masa kecil, tapi Alhamdulillah ada juga nilai baik pada diri mar yang tak jemu-jemu ajar akak sampai akak berjaya naik ke darjah dua. (Oh, sekolah agama ni kalau tak lulus kita tak akan naik darjah seterusnya. ). 

Ini mengingatkan mar pada kenangan sekolah rendah yang pada mar adalah kenangan yang paling manis sekali dalam hidup mar. Sekolah rendah mar adalah tempat segala bakat mar diperah keluar dan dapat dilepas bebas. Mar seronok sangat sebab berpeluang sekolah di Sekolah Kebangsaan Taman Perling. 

Hari ni mar rindu sangat semua kawan-kawan sekolah rendah mar : Ida Haryani, Ryia Ilani, Nadine Shaiba, Suhana, Nabila, Nurul Shahriza, Effendy Kasim aka Mayonis, Mohd Nazri, Vanisry Muniandy, Fatma Sofia, Fatin Nadiah, Sharifah Shazana, Asyraff Rozali, Azlan, Che RUkmal Hakimi, Subashtaran, Kak Nadiah cantik, etc… Harap-harap semua kawan mar ni sekarang berada dalam lindungan tuhan dan sentiasa bahagia di sisi orang yang tersayang!

When You Tell Me That You Love Me


It changed my life forever from the first time you tell me that you love me.
Happy 3rd wedding anniversary sayang..


"You walked into my life, to stop my tears. Everything’s easy now, I have you here"


Can't Take My Eyes Off You - Lady Antebellum [w/ lyrics]

If there is a poem to choose, I would definitely choose this to express my feeling write now..






Monday, November 14, 2011

3 points


Pashmina :Sekarang mar kena pakai pashmina. Senang. Tak payah gosok, cepat, tak perlu kemas-kemas sangat  dan yang paling pnting boleh sorokkan fariss dalam pashmina. Dulu-dulu mar jual pashmina ni masa mar buka booth kat hospital ampang, mar tak jual kat website. Reason : Muka mar ketat lah nak kena pose untuk setiap design pashmina. Sekarang bila dah start susukan Fariss, mar ambil semua baki pashmina yang tinggal. Sesuai pulak tu untuk nak pakai dengan baju corak.. * Pada pendapat mar sesuai..tapi tak tahu lah orang lain fikir apa* Yang penting mar tak payah keluar duit untuk beli pashmina banyak-banyak kat luar sana.. 


Kasut: Sekarang mar pakai kasut flat sahaja. Kasut ada tumit semua tinggal kat rumah mak mertua. Nanti lah baru pakai. Bila ada function je rasanya. Itu pun kalau mar rajin. Investment yang terbaik untuk keperluan kita pada mar adalah kasut. Mar punya kaki ni dah lah datang dalam pakej yang istimewa; size 9. Memang jarang orang perempuan Malaysia kaki size 9. Bila ada yang selesa je memang mar ambil. Mar buka almari kasut malam tadi untuk letak kasut baru yang baru mar beli. Baru mar perasan, kebanyakan kasut mar rupa-rupanya brand Hush Puppies. Hush puppies je yang muat dengan kaki mar ni dan selesa. Nak tolak stroller kat shopping complex, nak tukar diaper Fariss, nak dukung Fariss bila dia menangis, memang selesa kalau pakai kasut flat. 

Berat badan : Haa, ni yang paling best nak cakap. Papa datang malam tadi. Singgah sekejap kat rumah sebelum ke shah alam . Papa ada kursus koperasi sampai Rabu. Setiap kali dia datang benda pertama dia akan tanya “ Mar dah timbang berat badan ?.” Ish.. Kadang-kadang stress dibuatnya. Tapi mar tahu papa ni suka anak-anak dia ada berat badan yang ideal dan sihat. Alhamdulillah semenjak susukan Fariss, turun juga lah berat badan mar ni. Buat masa ni dah turun 12kg. Mar target nak turunkan lagi beberapa Kg. Bukan untuk kecantikan, tapi untuk kelesaan diri sendiri. Bila ringan sikit badan ni, kita pun rasa cergas dan selesa. Mar masa pregnant badan naik macam belon. Sekarang perlu berusaha kuat sikit. Harap-harap mar akan dapat balik berat badan mar masa kat universiti dulu.

Haish..lagi beberapa hari je mar nak masuk kerja. Rasa berat sangat nak tinggalkan Fariss pada penjaga dia nanti. Tapi hidup perlu diteruskan walaupun pahit. Ya Allah, kuatkan lah semangat mar untuk menjalani kehidupan ni..

Selamat bekerja ya pada anda yang bekerja . :)

Friday, November 11, 2011

To write or not to write?


I am writing this while breastfeeding fariss..it’s really awkward when I always get excited to write while feeding him. Maybe he is my reason to write. When I see him, he looks exactly like his daddy. It’s like a mirror image of two people in two versions: fuad ridha with his miniature. I thought I would envy this creation since he doesn’t resemble me at all except his hands and his legs, but to my surprised..it melt my heart whenever I see and hold fariss.. I love my husband dearly, and to see this baby boy looking just like my hubby, it nourishes back our love in deeper meaning and different value.  
                    
Fuad and I respect other people’s thoughts very much, and so do one another, hence we love to discuss and talk about everything  just to brainstorm our mind. That is our way in showing love and learns to respect people’s thoughts. I just hope that when fariss will be able to talk, he will ask me a lot of questions just like what I did when I was small. He will understand about life, this world etc better when he asks.

Hrmm, I have a news to share. One of my closed friends today invite me to write a book. She works in a publisher company, and this invitation is a big honor to me. Nevertheless I am still having this skeptical over myself; can I be a writer? Do I have that talent to write good words and impress myself? Usually when I write, I put myself into my words. I want to find satisfaction from my writing. Hence it was time consuming indeed when your fan and your enemy are both yourself. I gave critics to my writings. From all entries that I have published here, there are only a few that I love to keep; it is less than 10 out of 150++ !!



Some brilliant writers always give meaning to my life through their words.. Their words are inspirational and very motivating in every ways. I am still scared if when the book has come out, it will be like a piece of sh** that I will not forgive myself forever.

I think I have to discuss this further with my motivator aka mr darling husband. He sure knows what to say. 

So, what is your say? Should I give a try and push myself to the limit and see the result  or I better don’t do it if I can’t  afford to forgive myself  if the outcome is less than what I have expected ?

Wednesday, November 2, 2011

Si kecil yang mengubah ibu


Entry ni sebenarnya sambungan untuk entry JOB : Being a mother. Fariss tengah tidur dengan lenanya Alhamdulillah.. (Mar betul-betul maksudkan )

Kalau diikutkan sejarah, dari kecil mar tak suka teddy bear.Mar takut. Anak patung Barbie lagi lah mar tak pernah minta kat mama. Mar selalu minta permainan masak-masak, Saidina, chess, dam haji, dan juga mainan favourite mar : LEGO. Mama pulak ada pembantu rumah yang dari awal lagi sudah menjaga adik mar Shazmin masa dia dilahirkan. Mar tak pernah cucikan diapers dia ataupun mandikan dia.

Jadi, masa mar mengandung, satu benda je yang selalu menghantui mar.. “ AKu ni macam mana lah nak jaga baby ya.. Pengalaman memang zero. Naluri jaga budak pun tak tahu lagi macam mana sebab tak pernah dicungkil. “ Bila saat mar sudah selesai bersalin pula, mar terkejut air mata mengalir bila dengar suara Fariss. Memang pelik sebab tak sangka air mata tup tap dah ada kat pipi.. Lepas abang Fuad letakkan Fariss atas dada mar untuk kenalkan penghuni rahim mar selama ni, jantung mar berdegup kencang sangat. Mar tak putus-putus doa “ Ya Allah, permudahkan lah urusan aku dalam menjaga anak”. Masa saat ni, mar tak berani dukung Fariss.. Mar minta tolong Abang Fuad sahaja yang dukungkan sebab sumpah mar tak reti nak dukung dia. Mar takut kalau Fariss terjatuh ke bawah kalau mar dukung dia.

Masa mar dibawa ke wad, sangkaan mar baby akan dijaga oleh nurse. RUpa-rupanya baby diletakkan sebelah ibu untuk menggalakkan penyusuan ibu. “Ya Allah”. Jerit mar dalam hati. “Biar betul “. Malam pertama di hospital tu..tepat jam 3 pagi..Faris menangis.. Mar kuatkan semangat untuk pegang dia. Terfikir-fikir kenapa lah dia ni nangis ya. Buntu juga. Tiba-tiba mar terasa nak buka diapers Fariss. … “ MAsha Allah, tahi Fariss warna hitam.” Tak pernah pula ada yang bagitau mar tahi baby hitam pekat macam tar jalan raya tu. Mar pun ambil lah diapers baby yang mar bawa dalam beg. Lepas tu masa nak bersihkan sisa Fariss, mar tercari-cari bahan nak lap.. “ Ya Allah, mar tak bawa baby wipes !! “ Dengan muka tebalnya dan juga dalam kesakitan tu mar pergi cari ibu yang sudha bersalin. Masa ni tengah malam, jadi kebanyakan ibu tengah susukan bayi mereka. Mar minta pada satu kakak yang mukanya nampak baik.. kakak tu senyum je pada mar . Mar cakap “ Akak, ni anak pertama saya.Pengalaman jaga bayi pun tak ada. “ Akak tu baik sangat. Dia cakap “ Tak apa adik “ dengan satu senyuman manis. Alhamdulillah.. 

Masa pantang sebenarnya adalah masa yang betul-betul menguji skill mar. Mama kalau uruskan Fariss, nampak sangat smooth. Tiba-tiba mar pulak yang rasa jeles. “ Eh, ini anak aku..tak kanlah nak biarkan mama sahaja yang uruskan semua perkara” Disebabkan mar kena injection epidural, jadi dalam minggu ke tiga macam tu baru lah mar rasa kuat sikit untuk angkat Fariss. Masa ni Fariss belum lagi menyusu badan dengan mar. Mar perah sahaja susu setiap masa. Oh, lupa nak bagitau.. Disebabkan epidural juga lah susu mar keluar  lewat.. Dalam hari ke empat barulah keluar susu. Jadi pada waktu tu, mak mertua mar sudah berikan Fariss Formula milk dalam botol susu. Jadi bila susu mar dah ada..Fariss tak reti nak minum terus dari Mar… Disebabkan juga semua di rumah JB masa ni ambil botol susu yang mar dah perah tu untuk susukan Fariss..mar terasa diri mar ni macam kilang susu lah pulak. Asyik pump susu sahaja setiap masa..tapi orang lain yang susu kan Fariss.. Mar menangis diam-diam dan berdoa dengan Allah SETIAP MASA untuk mudahkan mar menyusukan Fariss. Alhamdulillah tiba-tiba masa hari ke 24, Fariss mencari-cari susu badan mar masa mar dukung dia.. Ya allah..besarnya kekuasaan mu Ya Allah !! Semenjak dari hari dia menyusu badan mar sehingga sekarang..mar dapat rasakan ihubungan mar dengan Fariss lebih erat dan kami selalu berbual bersama-sama semasa Fariss menyusu dengan mar.

Macam hari ni.. mar ingat kan bila Fariss dah tidur, mar nak tengok DVD. Tapi di KL ni mendung dari pagi dan hujan semenjak tengah hari tadi. Guruh berdentum kuat. Walaupun mar turun ke bawah sekejap untuk basuh pinggan, Fariss sudah berbunyi-bunyi panggil mar. Bila mar naik sahaja untuk jenguk Fariss..kepala dia pusing tengok mar. Mar tengok sayu je sebab membayangkan betapa lemahnya si kecil ni dan dia meminta bantuan daripada mar. Mar terus baring sebelah dia, peluk Fariss dan dalam seminit Fariss terus terlelap dengan lenanya.. Mar takjub sangat macam mana lah si kecil ni boleh ada deria bau yang sangat kuat . Mar sekarang rasanya kalau mama ada kat belakang mar pun, mar tak pasti mar dapat cam atau tidak bau dia.. hehehe

Mar sebenarnya kan..sampai hari ni mar kadang-kadang tak sangka si kecil ni banyak sangat telah mengubah diri mar. Alhamdulillah mar sekarang sangat enjoy motherhood dan mendengar suara-suara manja dia menjadi hadiah terbaik untuk mar setiap hari.

Ni mar menulis selepas terbangun daripada tidurkan Fariss..Fariss masih di katil melayan mimpi indah.. Ok lah semua. Mar nak siapkan air. Kejap lagi insya allah ABang Fuad sampai rumah.. Nak makan sama-sama . Selamat hari Rabu semua !