Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Friday, December 30, 2011

the end of 2011


It’s 30th December of 2011 today. A day more before reaching to 2012.

I came late to my office. I waited till the end of Malaysia Hari Ini at TV3 Channel  since today is the last day of Wardina Safiyyah to host at MHI. I have had grown up with MHI throughout my life. It’s one of my favourite shows and seeing Wardina Safiyyah leaving MHI might probably affect my morning routine onwards. Abg Fuad and I love to watch MHI during our breakfast time especially when it was Wardina’s turn to host the show. I admire the way when she speaks. She is a hardworking TV presenter. I acknowledged that she used to do homework before presenting any issues on slots given to her. Besides that, her ideas and points are always sincere that made me to have some sort of connection with her. I read in a newspaper that she will be continuing her study. Maybe this is the reason of why she is leaving MHI. After all, I am wishing her all the best in whatever she does because she is such an inspirational person to all women out there.

There are no sounds in my office now.  Many are taking leave today to spend their time with their loved ones or maybe planning for holiday and leaving the remaining of us here in silence in our own cubicle. 

To me, this is the best time to reminisce back of my own calendar of 2011. So far, I have grown so much this year.. not physically.. but emotionally. The best thing in this world is when you are able to take control of your emotion. Emotion plays a vital role in leading you to a ladder of success. Life is cruel and tough enough for you to feel all the negative feeling inside. The more tawakkal and redha you put in things you want to do or you have done the more peace and tranquil you will feel in your heart. Life is a game, hence we have to play the game well since there is an ‘obedient observer’ up there watching every step and every move that we made.

 Looking back at those journeys that I have made in 2011, I was still in a state of incredulity. Yes indeed. Never had I in my mind that I would be very bearable with the pain that I had during my labor and my pregnancy. I am not going to say that I was unlucky since from the very first moment of expecting Fariss, I experienced lots of hardship in a way that only God knows how I feel on that time. There is no exact word to describe my situation on that time. However, I see it from a bright side. God loves me. That was why He tested me with all these difficulties to wash away all my sins. I remained in silence and shut my mouth tight even to my own mother who submissively asking me on a daily basis. I submitted my entire soul to the one and only God and pray hard to make that pain valuable.  Having Fariss in our life today is like a wakeup call for us. He changed both of us in a positive way. I am blessed to be able to experience this journey.

There are many things that happened in 2011. Ani got hitched and married in 2011, I was given birth to a baby boy, we are officially parents now, and we moved in to our first house. I never thought that doing chores at home will take out your weight and leaving you shrinking in your own clothes. I am endlessly tired every day, but I am taking this as a life adventure. Life without adventure is like a gloomy day without sunshine. On the other hands, don’t forget that beautiful sunsets need cloudy skies.  This is the life that I have chosen and here I am ready to take control of it.

2011 will be leaving me with many sweet moments and I cherish every single steps and struggling that I endured and also the decisions that I have made. Life is a train, not a train station. 2011 is just a transit for my upcoming journey. 2012 might be welcoming me with a happy or sad face, but above all I must be fully ready for the uncertainties waiting for me there. I am walking towards you 2012. Please be nice to me :)




PS : I feel awkward writing in English. I better write more in English in year 2012 before I forget how to write.
 


Friday, December 16, 2011

Kata hati buat kamu


Kawan datang, kawan pergi..
Bagai angin yang berhembus lalu,

Hakikat hidup ,
Membawa manusia menerjah dunia luas terbentang,
Membawa manusia kepada fitrah alam,
Membawa manusia kepada tanggungjawab insan dan ummah,

Meninggalkan aku kembali sendiri,
Meneruskan hidup , menggapai impian..

Kamu..
Tidak sekali ku kesal dengan sebuah ingatan,
Kita ketawa menyelam perasaan ,
Sedih dan hiba kau penyejuk duka,
Kehadiranmu membawa sinar bahagia,
Kaulah teman kau lah sahabat,

Masa berputar pantas,
Kaki melangkah jauh ,
Kita melakar sejarah kehidupan,
Kita menggapai cita cita
Dunia berbeza melukis jurang antara kita,

Hari ini aku rindu,
Kenangan universiti bersamamu,
Hadirnya kamu mengubah hidupku,
Akan ku kenang selalu, saat itu.

Waktu aku di akad nikah dulu,
Aku berpaling melihatmu,
Air mata gembira mengalir di pipi mu,
Aku tahu kau merestuiku..

Tiap hari aku berdoa,
Agar cinta sejati kau miliki,
Kebahagiaanku kini, aku mahu kau rasai,
Suatu hari ,aku pasti , kau pasti akan temui,

Kawan datang, kawan pergi,
Bagai angin yang berhembus lalu,

Tapi tidak akan ku biarkan ia berlaku,
Biar jauh beribu batu,
Biar jarang kita bertemu,
Kau tetap akan kekal menjadi sahabatku,

Doaku agar kau sentiasa bergembira selalu,



Selamat Hari Jumaat Nur Raihan Binti Zainal Abidin






Thursday, December 8, 2011

Zaman sekolah rendah Vs Zaman sekolah menengah

Sekolah rendah diwajibkan aktiviti kokurikulum. Maka mar masuklah kelab kebudayaan dan Tunas Puteri. Kalau tak silap rasanya hampir 3 tahun mar berada dalam kelab yang sama. Mar rasa bahagia sangat masa tu. Daripada perasaan sedih berada di rumah ketika itu, mar secara automatik berasa sangat gembira acap kali hari Sabtu tiba. Sekolah rendah mar menekankan aktiviti kokurikulum. Waktu ini lah mar daftarkan diri dalam kelab Taekwondo, mar aktif bersukan lumba lari, bola jarring dan bola baling. Rasanya ini sahaja lah bakat mar yang dapat dicungkil ketika itu. Mar memang gagal dalam acara lompat tinggi dan lompat jauh. Mar ada sekolompok rakan-rakan akrab yang juga aktif dalam aktiviti kokurikulum ketika itu.  CIkgu mar juga menggalakkan mar masuk Kuiz-kuiz di sekolah sekitar Johor Bahru. Mar ada kawan baik .Nama dia Vanisry Muniandy. Dia selalu menyokong mar dalam pelajaran di sekolah. Kalau mar terlibat dengan Kuiz di sekolah di luar, selalunya mar akan pergi bersama dia. Kami akan belajar bersama-sama setiap hujung minggu bersama-sama.  Mama ada masukkan mar dalam kelas melukis di Taman Perling. Mar belajar hampir 4 tahun. Kalau ada pertandingan melukis dan mewarna NESTLE, mar selalu akan pergi dengan Vanisry.  Mar tak pernah menang.Malangnya kini mar sedar, mar tidak ada bakat dalam melukis, tapi mungkin ada sedikit kebolehan dalam mewarna dan menyuai padan warna.  Setiap tahun pelajar darjah 3 ke atas perlu berlakon dalam kumpulan. Ia adalah anjuran Kelab Bahasa Inggeris . Pada mar ia adalah kenangan indah sebab kami akan berlatih dalam kumpulan selama beberapa minggu dan pentaskan persembahan di hadapan rakan-rakan sekolah. Pada ketika itu, menang bukanlah persoalan kerana kami gembira melakukannya bersama-sama. Masa mar darjah 6, mar dan kawan baik mar Ida Haryani dikehendaki menjadi DJ ketika hari Guru. Mar rasa itu “moment” indah bagi mar sebab kami diberi kepercayaan untuk menghiburkan warga sekolah pada hari Guru.


Pada mar, mar suka sangat segala kenangan di sekolah rendah. Cikgu cikgu yang mengajar pada mar adalah yang terbaik pernah mar jumpa sepanjang kehidupan mar kini. CIkgu-cikgu kelihatan penat melayan kami, tapi mereka bersungguh-sungguh untuk menjadikan kami insan  yang mempunyai kepelbagaian dalam kemahiran hidup. Untuk itu, mar kalungkan tahniah untuk semua cikgu-cikgu yang pernah mengajar mar di sekolah rendah.


Menginjak remaja, mar memasuki sekolah menengah. Mar rindu untuk aktif dalam aktiviti kokurikulum. Mar dah baligh, dan mar tahu apa yang boleh mar sertai dan apa yang tak boleh sertai. Sekolah mar pun ada banyak undang-undang dalam aktiviti kokurikulum. Tapi, pada mar sesetengah perkara kami sebagai pelajar perempuan amatlah diketepikan dalam aktiviti kokurikulum. Mar pernah dipanggil untuk mewakili sekolah dalam pertandingan debat berkumpulan. Pasukan mar semua lelaki kecuali mar. Guru yang sebelum ini, melatih mar sama seperti rakan-rakan yang lain. Mar masih ingat mar baca segala naskah buku sehinggalah ketika di dalam tandas dan ketika mahu masuk tidur. Mar amat bersungguh-sungguh untuk manajamkan fikiran dan menelan segala ilmu semasa ketika itu. Malangnya apabila jurulatih pasukan debat bertukar tangan kepada seorang ustazah baru, nama mar digugurkan. Begitulah juga gugurnya air mata mar cikgu…. Mar sudah bersemangat berlatih bersama rakan –rakan yang lain. Tapi akhirnya nama mar digugurkan dengan alasan; “ Tak elok ada perempuan dalam kumpulan, nanti nak berlatih malam-malam di perpustakaan susah. Mendatangkan fitnah. “ Ya allah,, allah sahaja lah yang tahu macam mana sedihnya mar masa tu. Mar telefon papa, mar nangis puas-puas. Papa kata sabar je lah. Mar minta papa tukarkan mar ke sekolah lain.. Papa kata dah lewat. Bertitik tolak dari situ lah sebenarnya mar telah mula menyimpan sedikit dendam kepada segala kenangan mar di sekolah menengah. Mar paksa diri untuk lupakan semua kenangan mar di sekolah menengah. Sebab tu sekarang kalau ditanya tentang kenangan mar di sekolah menengah, kebanyakan telah lupus dan pupus dari ingatan mar. 


Hrmm, untuk menulis ni pun mar tak tahu nak komen apa sebab mungkin mar rasa sangat kecewa kerana bersetuju dengan arahan papa untuk masuk ke sekolah ini. Tapi, bila diimbas sedikit apa yang telah mar lalui, mar rasa mar belajar sesuatu yang penting tentang kehidupan sepanjang zaman persekolahan  mar di sekolah menengah. Mar belajar untuk bersabar, belajar tentang manusia dan ragamnya, belajar untuk berdiri di kaki sendiri apabila tidak mempunyai  kumpulan rakan-rakan ( mar di sekolah menengah tak ada geng sebab mar kawan sahaja dengan semua ) , belajar untuk bertabah dan kuat dalaman  ( mar sangat tak suka konsep seniority..tolonglah buang jauh-jauh. Kita semua makhluk Allah . Sama sahaja) . Masa sekolah menengah mar jadi macam ulat buku. Satu novel mar boleh habiskan dalam masa 2 minggu. (Kira ok lah juga tu dengan bertungkus lumus siapkan kerja sekolah ketika waktu prep yang sangatlah singkat ). Mar rasa dengan membaca novel sahaja boleh menghilangkan rasa bosan mar kerana ketiadaan aktiviti kokurikulum yang boleh mengeluarkan segala tenaga remaja yang perlu dilepaskan di padang sekolah ataupun pentas pertandingan.


Alhamdulillah mar ada keluarga yang sangat menyokong kami adik beradik untuk bersuara dan mengutarakan pendapat. Keluarga yang tidak menutup minat kami dan sentiasa menggalakkan kami untuk meneruskan minat kami . Keluarga yang selalu memberi  cabaran pada kami untuk memerah otak dan fizikal .


Mar tak tahu kenapa mar menulis tentang ni, tapi apa-apa pun mar berterima kasih pada kedua-dua sekolah mar kerana menjadikan mar seperti mar kini. Terima kasih daun keladi.

Thursday, December 1, 2011

sshhhh

dah lama pendam..
tapi harini menitis juga air mata..
tak tertahan rasanya hati ni...
sampai bila dapat bertahan ya...

ya allah..
kuatkan lah jiwa ini..
untuk menggalas perasaan ini..
hati sedih tak terkira, tapi tak siapa pun tahu..

si arjuna minta bertahan,
tapi sampai bila..

 -
-
-
-


subhanallah subhanallah...
Allahuakbar Allahuakbar..
Allah itu maha berkuasa..
baru sebentar tadi aku menerima khabar gembira tatkala aku menulis nukilan ini..
melegakan resah gelisah di hati selama ini..
merawat duka yang disimpan di hati..
Alhamdulillah..
Kini senyuman terpamir kembali di wajah ku..
Sujud syukur aku merebah ke bumi..
Sebagai tanda syukur ku ke hadrat Ilahi..
Dia yang mendatangkan ujian ini dan dia yang menarik kembali dugaan ini..
Hanya dia yang Esa di hati.