Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Monday, July 9, 2012

Wanita, Anak, Isteri,Ibu, Suami..


Empat perkataan di atas adalah untuk wanita dan hanya dimiliki untuk mereka yang bergelar wanita..Setiap karektor yang dipegang ketika memainkan peranan watak adalah sangat berbeza.

Kepelbagaian perasaan dan watak.. Hrmm..tak sangka dalam satu masa kita boleh memainkan pelbagai peranan karektor. Mood dan jiwa terus berubah bila diperlukan.

Karektor wanita: Ini adalah watak yang dibawa di dunia luar. Selalunya adalah karektor lebih professional . Karektor wanita ini lebih formal dan apa yang dia mahu dilihat di dunia luar. Pembawaannya mungkin lebih tegas ; ia banyak bergantung kepada diri individu.

Karektor anak : Ia adalah sangat bergantung kepada pembawaan yang telah didik semenjak kecil lagi. Sekiranya ia dididik dengan kesantunan dan  lemah lembut, itulah yang akan terserlah apabila karektor ini dibawakan. Sekiranya ia dididik dengan agak kasar..itulah karektor yang akan dipamerkan. Karektor ini bukan “permanent” kerana ia masih boleh berubah-ubah apabila tidak memainkan watak anak.

Karektor Isteri : Amat banyak si suami memainkan peranan dalam mengembangkan watak dan karektor isteri. Perkahwinan adalah satu pasukan yang dibina. Sekiranya si isteri yang lemah gemalai mendapat pasangan yang sangat kasar bahasanya, lama kelamaan karektor isteri akan berubah jua suatu hari nanti. Manakala sekiranya karektor isteri yang agak kasar mendapat pasangan yang sangat penyabar dan baik budi bahasa insya Allah si isteri akan menjadi lembut juga suatu hari nanti. 

Karektor Ibu : Tidak kira lah kita ini berstatus tinggi atau rendah..kebanyakan sifat ibu kebanyakannya adalah sama. Ibu mahu yang terbaik untuk anak anaknya..Hati yang lembut akan menjadi lebih lembut mendakap si anak. Hati yang keras dilenturkan menjadi lembut untuk menghadapi karenah anak-anak.. Bagaimana pula keadaan si ibu buas yang mengherdik dan mendera anak-anak? Pada pendapat mar, ia banyak bergantung kepada ekonomi keluarga, layanan pasangan dan juga masalah dalaman yang dihadapi.. tetapi, secara majoritinya kebanyakan ibu adalah sama. Sentiasa curahkan sepenuh masa dan kudrat untuk memberi yang terbaik kepada anak anaknya.


Bila mar sudah memegang kesemua status ini, pada mar suami adalah ‘team support’ yang paling penting dalam membina mood dan karektor yang lebih mantap. Bukankah kita ini adalah sebahagian tulang rusuknya yang hilang ?

Wanita yang cemerlang, peribadi yang terbilang, akhlak yang perawan sememangnya tidak lain dan tidak bukan dibentuk daripada si suami yang tidak putus-putus membantu isteri dalam menentukan hala tuju karektor yang ingin dibina. 

Oleh itu, memilih suami adalah penting kerana secara tidak langsung ia menentukan bagaimana karetor diri yang akan terbina kelak. Wallahualam..

No comments:

Post a Comment