Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Thursday, September 20, 2012

My first letter to you






Sahih International

And We have enjoined upon man, to his parents, good treatment. His mother carried him with hardship and gave birth to him with hardship, and his gestation and weaning [period] is thirty months. [He grows] until, when he reaches maturity and reaches [the age of] forty years, he says, "My Lord, enable me to be grateful for Your favor which You have bestowed upon me and upon my parents and to work righteousness of which You will approve and make righteous for me my offspring. Indeed, I have repented to You, and indeed, I am of the Muslims."

Surat Al-'Aĥqāf (The Wind-Curved Sandhills) – 46:15

Bismillahirrohmanirrohim..

It’s already 12 midnight and you Fariss Ayman is sleeping soundly. I am looking at you while trying to find out idea to write on something tonight. I heard  and saw on Al Hijrah during maghrib on this verse of quran. It means a lot to me. Thank you Allah, Quran is the most beautiful words that always managed to touch my deepest emotion.

As daddy and I washing the dishes today after our dinner, he whispered to me “Did you remember this time sayang..you were admitted to the hospital at 2 p.m.today and ordered me to buy you an ice cream before the adventure begins?” .

Sincerely, I was really super busy this whole week and the past few weeks..I exhaled deeply and replied while holding my hands close enough to my mouth“ Oh my dear men, how could I forget it!!..it was almost a year kan Abang Fuad.. It was a battle for the three of us.” Yes indeed. The three of us; I won’t forget the whole thing. 

The pain, the joy, having new friends at the hospital, the close and intimate interaction with my Dear Creator, daddy's  face and his heroic act for that 3 days when I was admitted in the hospital..It was just so clear. It was the longest time your dad has held my hand as I remembered..I will never forget the way he looks into my eyes and saying his prayer and doa to his wife and his son… A miracle of dear Ayman and your first beautiful sound that you made was a pure mental image that reflects on my eye side right now. Fariss Ayman turning into 1 is the story of the three of us..

Penat memang sangat penat pregnant. Melalui 9 bulan tak sangka begitu banyak perubahan pada kulit dan bentuk badan dan juga emosi. Pengalaman bersalin lagi lah kalau teringat rasa macam nak fast forward  video. Membesarkan Fariss huhuhu..pengalaman pertama..biasa lah..tapi Alhamdulillah banyak dipermudahkan. Untuk kembali reload dalam perut ni? Tak tahu apa yang bisa terjangka pengalaman kedua nanti, tapi Insya Allah Ummi nak bersangka baik sahaja pada Allah dan minta agar dipermudahkan juga pengalaman kedua nanti.

Fariss menginjak setahun sebenarnya lebih syahdu daripada hari ulang tahun Ummi awal tahun ni. Sebenarnya semenjak Ummi sekolah menengah, dan mengikuti kursus UPSR, tiada apa yang istimewa sambutan ulang tahun kelahiran bagi diri Ummi. Speaker UPSR dahulu ingatkan Ummi bahawa Hari Ulang tahun kita sebenarnya adalah hari kita berterima kasih pada ibu kita, ayah kita yang telah mengandungkan kita, melahirkan kita, membesarkan dan mendidik kita. Siapalah kita pada hari lahir kita tanpa ibu dan ayah kita. Aduh..terngiang ngiang speaker gerak gempur UPSR Ummi tu.

Mungkin Fariss Ayman terlalu awal untuk mengerti perjalanan setahunmu ini, tapi Alhamdulillah pejam celik setahun sudah... Esok pukul 8 pagi ubat ketiga akan dimasukkan kembali dan laluan Ummi masih lagi 2cm selepas seharian sakit contraction, dan doctor akan koyakkan serviks Ummi sedikit bagi memudahkan laluan Fariss ke dunia..Ummi menangis sebab tak tertahan sakit tapi kekuatan tu Allah pinjamkan sebentar buat Ummi. Ummi harap , dalam kehidupan mendatang yang penuh perjuangan, Ummi dikurniakan lagi kekuatan untuk menghadapinya. Biarlah menangis dalam diam tapi tak bererti kita mengalah dan tewas. 

Tahu tak Fariss dalam dunia ni benda apa yang paling jauh sayang ….? Kalau Fariss naik space shuttle pun tak mungkin Fariss dapat sampai kepadanya. Haa, ia adalah MASA SILAM. Setiap detik itu adalah permata dan sesaat yang lepas dan berlalu pergi, Fariss tidak bisa mendapatnya semula. Ummi harap dengan sesaat yang kamu ada hari ini, sesaat yang kamu bernafas kini, gunakanlah ia dengan sebaiknya. Ingatlah Allah dalam setiap nafasmu, dalam setiap langkahmu, dalam setiap nadi mu dan Allah berjanji selangkah kita dekat kepadanya,berkali kali langkah Allah dekat kepadamu. 

Fariss tahu tak sayang perkara apa yang paling dekat padamu? Ia adalah MATI.Sekaya mana pun kita, segagah mana pun kita, manusia tak mungkin mampu untuk lari dari kematian. Ia lebih dekat daripada urat nadimu,.Kematian itu adalah sementara sebelum ummi, diddy dan fariss dihidupkan kembali di padang penentuan. 

Jika Fariss sentiasa menjaga sesaat kini supaya tidak kecewa dengan masa silam mu dan juga sentiasa mengingat kematian dan segala perhitungan di padang masyar kelak untuk bertemu Penciptamu, Insya Allah Fariss Ayman akan menjadi manusia yang paling beruntung di dunia dan di akhirat. 

7:30 malam adalah genap setahun Allah pinjamkan nyawa buat kita bertiga untuk menyelami dan mempelajari tentang kehidupan. Semoga kita sekeluarga akan menjadi manusia yang lebih tabah, cekal, bersabar dan sentiasa berusaha untuk meningkatkan lagi keimanan kita pada Allah.

Oh, Ummi minta maaf sangat segala salah silap Ummi sepanjang setahun Ummi menjaga dan mendidik Fariss..

Salam sayang daripada Ummi dan diddy..Sanah Helwah Fariss Ayman!