Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, November 26, 2013

Saya faham anda



Kepada ibu ibu yang sedang bekerja di pejabat tetapi termenung sebentar ‘apa nak dimasak malam ni?’ ,
Saya faham anda…

Kepada ibu ibu yang bangun awal pagi semata mata untuk menyediakan sarapan suami dan menyediakan bekal makanan untuk anak anda, kemudian bergegas untuk ke pejabat,
Saya faham anda…

Kepada ibu ibu yang tertidur di dalam LRT kerana kepenatan berjaga malam menjaga anak anak kecil anda, 
Saya faham anda…

Kepada ibu ibu yang berlari lari anak mengejar LRT kerana ingin memasak makanan malam, 
Saya faham anda…

Kepada ibu ibu yang terus menyinsing lengan di dapur selepas membuka pintu rumah apabila pulang dari bekerja, 
Saya faham anda…

Kepada ibu ibu yang membawa beg kiri dan kanan kerana salah satunya adalah beg pam susu yang berat, 
Saya faham anda…

Kepada ibu ibu bekerja yang mencuri curi masa untuk mengepam susu buat anak tersayang , sambil cuba tersenyum senyum semasa mengepam untuk mewujudkan suasana tenang semasa proses agar kuantiti susu bertambah, 
Saya faham anda…

Kepada ibu ibu yang walaupun keletihan siang dan malam selepas pulang dari pejabat, tetapi masih mampu tersenyum dan meluangkan masa berkualiti bersama anak anak tersayang, 
Saya faham anda…

Kepada ibu ibu yang sibuk mengemas beg dan barang keperluan anak anda sebelum tidur untuk dibawa ke rumah pengasuh keesokan harinya, 
Saya faham anda…

Kepada ibu ibu bekerja yang tidak ada erti cuti pada hujung minggu untuk mengemas rumah kerana itulah sahaja waktu yang anda anda untuk mengemas rumah, 
Saya faham anda…

Kepada ibu ibu yang menyusukan bayi anda dan menahan keinginan untuk makans sesuatu sepanjang tempoh menyusukan hanya semata mata risau sekiranya makanan tersebut boleh mneyebabkan anak anda sakit perut atau jatuh sakit, 
Saya faham anda…

Kepada ibu ibu yang keluar berjalan jalan dan menyusukan anak anda di tempat awam kemudian mendapat pandangan sinis daripada orang orang yang tidak faham tanggungjawab murni anda, 
Saya faham anda…

Kepada ibu ibu yang tidak sempat untuk menata rias rapi diri anda jika keluar berjalan pada hujung minggu kerana terlalu sibuk menyiapkan barang keperluan anak anda di dalam beg, 
Saya faham anda…

Kepada ibu ibu yang tidak lagi sempat menonton rancangan kegemaran anda di televisyen pada waktu malam kerana lebih mementingkan masa berkualiti bersama anak , 
Saya faham anda…

Senarainya terlalu panjang dan tidak mungkin habis di sini..

Tetapi saya faham anda kerana saya juga adalah seorang ibu dan saya melalui kesemuanya. Kita mungkin kelihatan lemah pada fizikal, tetapi kita adalah wira di mata anak anak. Rutin dan tanggungjawab yang kita lakukan setiap hari ini adalah semata mata demi anak anak dan keluarga tersayang. Kepenatan yang kita rasa setiap hari ini tiada wang ringgit yang mampu membayarnya.

Kepada ibu ibu yang cekal, saya faham anda, saya sayang anda. Keluarga kita, anak anak kita, adalah amanah dari Allah. Fokus setiap hari dan berdoa agar dipermudahkan segala urusan anda di dunia dan di akhirat. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas pengorbanan anda semua
.
Teruskan perjuangan anda dan jangan mengalah hari ini, esok, lusa dan sampai bila bila.


Here and there



Assalamualaikum wbt

Dulu masa mengandungkan Fadwa, mar ada satu penyakit.Malas berjalan. Malas berjalan ni lebih tepat lagi malas ke mana mana. 9 bulan lebih macam tu lah keadaan mar. Kesian sangat Abang Fuad bertahan bertapa sama sama. Mar rasa badan mar terlalu berat depan belakang mengandung anak kedua. Tuhan sahaja yang tahu.

2 minggu lepas selepas kami anak beranak selamat sampai di KL dan sebelum mar mula naik kerja, kami sekeluarga ke zoo. Hormon berjalan dah aktif semula secara rasminya. Mar suka tengok Fariss dapat menghargai lawatan ke zoo kali ni. Tapi, tapi..Zoo Negara kan..terlalu mengecewakan mar. Lanskap yang tak dijaga rapi, bau tahi haiwan di segenap perhentian kandang, dan haiwan haiwan yang sangat lesu seperti mengalami masalah kecelaruan jiwa. Singa singa di zoo seperti tidak sihat. Kesian, macam tak cukup makan ..


Masa baru sampai, Fariss tertidur..Tapi kami nekad jalan juga ke zoo. Alhamdulillah..Fariss ok bila bangun.

Fadwa pun Alhamdulillah.Suka je duduk..lepas puas minum susu tertidur sepanjang "pengembaraan"


Ok. Fariss baru bangun!


Im ready to explore the zoo today!


Left, Right, Left, Right 


Bawak anak ke zoo pun sebenarnya bagus untuk senaman otot tangan. 


Pak Harimau duduk sahaja di singgahsana.


'It's cat mama. A big cat! '


Bagus kan singa jantan ni.Yang perempuan duduk kat atas. Comel je.






































A sleeping Fadwa


A sleepy Fariss


Oh. Petang tu kami letak sekejap Fariss and Fadwa di rumah MIL. Mar and Abg Fuad bergegas sekejap ke UIA. Alshamma minta mar datang ke UIA . It was her graduation day. Kakak Alshamma namanya Fadwa. Nama Fadwa diambil sempena nama kakaknya. Kami sebilik dan sangat rapat. Alshamma dan Fadwa dari Yaman. Walaupun jarak kami jauh, tapi kami rapat. Harap sangat dapat jumpa lagi selepas ni..


A pretty lady with a beautiful heart. I miss you dearly.


Mar sekarang ada dua projek baru. Mar suka sangat sebab hari hari bila bangun tidur kita ada matlamat dan fokus. 

Pertama. Projek mendapatkan berat badan yang ideal. Mar secara jujurnya tak akan lagi cuba makanan melangsingkan tubuh badan. Mar pernah cuba dan berkesan. Tapi, bila kita berhenti daripada mengambilnya, berat badan akan naik semula. Mar tak suka. Mar rangka badan agak besar untuk wanita Malaysia. Dari sekolah rendah sehingga university mar aktif bersukan. Jadi berat badan mar senang untuk dikawal. Naik sekilo, terus berlari di track larian university, lari treadmill, takpun berenang, takpun main squash. Bila kahwin, masa menjadi kekangan dan juga facilities. Mama warning mar kali ni. Mar kena juga turunkan berat badan mar 10 kg lagi. Buat masa ni mar baru berjaya turunkan 18kg selepas bersalin. Alhamdulillah. 

Minggu lepas mar naik LRT, berjalan laju laju, dalam seminggu turun 1.5kg. Hrmm,tak adalah sesukar mana nak kurus sebenarnya kan ? Lagi satu, semenjak pantang sebulan lebih haritu, mar memang tak sempat nak menghadap makanan lama lama. Fadwa kuat menyusu. Jadi mar dah terbiasa makan sikit sahaja lepas tu lari dapatkan Fadwa. Sehinggalah harini, mar dah terbiasa makan sikit sahaja. Pada mar itu satu perubahan kecil dalam gaya pemakanan mar sekarang. Bila mar dah terbiasa makan dalam kuantiti yang kecil, mar cepat rasa kenyang.

Minggu ni mar tak naik LRT. Tapi mar nekad naik tangga 7 ,8  atau 9 tingkat mengikut tempat letak kereta mar. Pada mar, senaman naik tangga ni adalah senaman yang bagus untuk kaki dan punggung. Mar harap, walaupun tak naik LRT, tapi mar masih boleh kekal dalam momentum projek ideal BMI. Jadi ibu beranak dua ni, mar rasa badan perlu sangat fit dan cergas. Ya Allah, bantulah mar untuk memudahkan dan merealisasikan projek mar ni. Nyah dikau 10kg!

Kedua. Mar ada projek terbaru dengan Kak Ros. Dah lama mar teringin nak ceburkan diri dalam business ni. Mar memang peminat barang ni. Bila kita sendiri yang jual, rasa happy . Dapat bergabung dan buat sama sama dengan Kak Ros, lagilah double joy. Mar percaya, passion sahaja yang boleh mengekalkan kita dalam sesuatu bidang itu. Tapi jangan risau, H.O.L.S masih lagi berjalan seperti biasa. Cuma projek terbaru ni adalah satu cabang dalam business mar selepas ni. Insya Allah, harap harap semuanya akan berjalan lancar dan semoga kami sukses dalam business ni. Bantu kami Ya Allah!

Korang semua nanti support mar ok? Bila dah settle semua, insya Allah mar akan beritahu butiran lanjut.

Assalamualaikum.

Wednesday, November 20, 2013

Dah mula kerja!



Hari ni 20 November 2013.

Mar dah mula bekerja semula 18 November 2013 haritu. Mula bekerja sebagai seorang ibu beranak dua.Rasa berbeza naik kerja kali ni. Tak adalah rasa sayu nak tinggalkan Fadwa macam nak tinggalkan Fariss dulu. Mungkin sebab mereka berdua kini di rumah ibu mertua mar. Mar rasa selamat dan tenang. Insya Allah mereka akan dijaga dengan seeloknya. Amin.

Cerita taska yang mendera kanak kanak kecil sehingga lebam itu sebenarnya kadangkala berlegar legar bermain di fikiran. Sedih kan, kita ibu ibu bekerjaya ini seperti terpaksa melepaskan anak anak kita dibawah jagaan mereka yang akan menjaga anak anak kita ketika kita bekerja. Penyelesaian secara total mar percaya hanya dapat dibuat oleh pihak kerajaan sekiranya mereka memandang serius perkara ini. Sumbangan wanita kepada ekonomi negara juga adalah penting seperti lelaki. Oleh itu, adalah suatu pembaziran sekiranya kaum kaum ibu ini perlu meletakkan jawatan kerana sentiasa mengalami gangguan emosi akibat sering memikirkan keselamatan anak anak mereka di pusat jagaan kanak kanak. Dari awal mar nak beri justifikasi bahawa mar tak pernah memandang rendah pada golongan ibu yang tidak bekerja. Pada mar, ia adalah tanggungjawab yang paling mulia, mendidik dan membesarkan anak di depan mata. Tiada kerja yang lebih hebat daripada menjadi ibu yang membesarkan anak anak di rumah dengan nilai insan yang tinggi. Tapi, ibu ibu yang bekerjaya juga mempunyai justifikasi yang mantap mengapa mereka perlu bekerja. Ia tidak perlu dipersoalkan. 

Menginjak umur yang semakin meningkat, melihat anak yang semakin membesar dan melihat ibu dan ayah yang semakin tua, hati tersentuh selalu melihat hebatnya Allah yang mengatur peredaran masa. Sangat adil Allah itu kan, kita dijadikan membesar dan tua setiap saat agar dunia ini nanti dapat dihuni oleh generasi yang akan datang. Tua dan mati itu adalah pasti. 

Ayah mar kini tidak sihat. Berbeza sangat mar berpantang masa Fariss dahulu dan berpantang Fadwa kali ini. Mama pun sudah tidak segagah dahulu. Sedih sangat mar lihat. Apatah lagi mereka berdua yang sedang mengalami proses itu. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Tapi, mar sangat suka tengok kolaborasi mereka berdua dalam melayari rumah tangga. Mereka sangat menyokong satu sama lain. Pada mar, rentak mereka sama dan senada. Itulah yang paling penting dalam perhubungan suami isteri. Mama kini mengikut papa kemana sahaja papa pergi untuk mengawasi keadaannya. Sebagai anak yang duduk jauh dari ibu bapa, hati mar kadangkala tak keruan memikirkan apalah yang dapat mar bantu dari kejauhan ini. Tapi mar percaya, Kasih sayang Allah itu mengatasi kasih sayang mar pada mama dan papa, Yang Maha Pelindung itu juga adalah Allah sebaik baik Pelindung. Doa mar dititipkan selalu agar keselamatan, kesejahteraan dan kesihatan yang terbaik itu diberikan kepada kedua ibu bapa mar.

Mar kini naik LRT ke tempat kerja. Subhanallah, baru mar tahu kini. Hati mar memang suka naik LRT rupanya. Banyak sangat perkara yang mar dapat daripada naik LRT ni. Mar manfaatkan sepenuhnya. 

1.       Dalam LRT mar dapat bersenam. Mar perlu berjalan dari tempat parking kereta ke station LRT, kemudian perlu beratur dan berdiri dalam LRT. Mama kata mar perlu kurangkan lagi 10kg. Banyak kan. Caiyok!

2.       Dalam LRT mar dapat buat perkara yang paling mar gemari; Membaca. Sambil berdiri pun mar masih boleh membaca. Ya Allah, rindunya membaca.

3.       Dalam LRT hati kita lebih tenang. Kita tak perlu berasak asak dalam kesesakan jalan raya sekaligus mengawal emosi mar sehingga ke tempat kerja.

4.       Mar dapat lihat perkembangan semasa fesyen terkini; apa yang wanita gemar pakai . Mar dapat ilham untuk koleksi pakaian mar nanti. Mar suka fesyen yang simple,kemas tapi ada elemen elegant sedikit. Kalau terjumpa mereka sebegitu tersenyum mar melihatnya. Suka :-)
 
5.       Dalam LRT mar dapat lihat perkara yang baik dan perkara yang burul. Sangat mengesankan jiwa dan perasaan. Dalam LRT kita akan melihat rakyat daripada pelbagai kelas kehidupan. Dua hari lepas, mar terlihat seorang wanita berbaju kurung bersama kasut sukannya. Mar tak pasti apa kerjayanya. Tapi yang pasti beliau suka akan keselesaan kerana kasutnya. Oh, mar memang suka tengok wanita yang mementingkan kesihatan kaki.Ada 3 orang kanak kanak bersama ibunya di dalam LRT. Mereka mendapat tempat duduk selepas diberi oleh rakyat Malaysia yang berhati mulia. Mereka meragam sambil menghentak hentakkan kaki di atas kerusi. Yang paling kecil sekitar 2 tahun. Ibunya kelihatan buntu tidak tahu apa yang perlu dibuat. Wanita ini lantas membuka begnya dan mencapai 3 paket biskut gandum dan menghulurkan kepada ketiga tiga kanak kanak tersebut. Mereka tidak berjaya membuka paket biskut, lalu wanita ini membongkokkan dirinya dan segera memberi bantuan. Kanak kanak tersebut terus diam dan makan sehingga habis. Mereka sudah pasti dalam kelaparan.Dari jauh mar lihat situasi itu. Ya Allah, murninya wanita itu kan. Memberi makan pada kanak kanak kelaparan.

Rasa diri mar kini lebih bermotivasi melihat ragam manusia. Banyak perkara yang kita dapat ambil iktibar dan pelajari sesuatu daripadanya.

Oh, Alhamdulillah 15 November 2013 baru baru ni, genap 5 tahun tempoh perkahwinan mar dan Abang Fuad. Saban tahun selalunya kami keluar makan bersama. Tapi tahun ni, kami menyambutnya bersama anak anak di rumah sahaja, dengan iringan tangisan Fadwa yang lapar susu. Hahah, memang comel kalau imbas kembali.

Banyak cabaran yang telah kami lalui bersama, semoga tahun tahun yang mendatang kami akan lebih tabah dalam mengharungi perjalan kehidupan ini bersama. Amin..


5 tahun lepas



Today I'm wearing overall TOP from HOLS Overall Top

Be positive and the world will respond!

Friday, November 1, 2013

20 minutes of my ONLY ample time



I have promised myself I am going to write something even though it is a sentence of thoughts whenever I have more or less 20 minutes of my ample time.

Both kids are sleeping heavenly.. their mom is running her life like a super woman. I barely have enough time to even comb my hair. Mom would scold me if she saw me bear a resemblance to nenek kebayan..

I suggest any mom with more than 1 kid, to cut off short your hair during confinement. I don’t have to wait until the confinement period ended. I violated the rule; on my day 35 of confinement, I dragged along my mom to an aunty shop to chop off our hair. It was like I had been fighting for freedom for 35 days in the prison I created myself.  Served you right Akmar!! Padan muka!

It is chaotic here. I would describe my confinement period is a lot tougher than the labor process itself. I would volunteer myself to ‘push’ on behalf of other woman if I have to.  And today is our day 52, together as a family. It is a celebration. Weehuu!!

I salute any mom out there who successfully raised their kids without a helper. I need one .hihi

Did I mention about the breastfeeding journey? Oh wow, it is a beautiful journey indeed. I feel blessed everyday. Thank you Allah. When you eat right, have a stable state of mind, and far most important is to have faith in Allah, insya Allah the reward is there. I meant, for the kid. In my situation;kids. Yes, I am a wet nurse to my own niece. I am wet nursing her during my confinement period and automatically I am a mother of 3 now! Hahaaha. I have an aim, and usually I am very competitive with my self. If I had set the target, I do really want to achieve that. I want to have at least 80 packets of milk in my freezer before I started back to work soon. Dear Allah, please let it happened. Amin.

Oh currently, Abang Fuad is struggling for his first exam. I am still in JB with Ayman and Ayesha.I have to extend another week of holiday since his final exam will be on the 13th Nov if he passed the exam. Dear Allah, please forgive him for all his wrongdoings and let he pass with flying colors. Amin..

I think I still owe you a short entry of my labor experience right? It was such a pleasant experience and I could not thank much to the staffs of Ampang Hospital for their hospitality. Since it was my first time of normal labor without any drugs taken, I think I should write on tips to have a smooth labor and pleasurable contractions. Pleasure contractions; should I say that? I was eating and enjoying a full mouth with a big bite of burger with abang Fuad when suddenly I screamed out loud “ it is time to push sayang”!!.I had opened 7 cm on that time. I was warded at 3:30pm with 1 os opening and it was only circa 6:45 p.m when we were having our dinner together on bed. Hahaha..Funny moment indeed!

Fariss has asked his meal. He has opened his eyes.

 I am an on call mother for like a never ending time. A job is a job. It needs to be done sincerely. It’s time to go! 

Oh..I miss you badly “A tale of a woman”.. Till paper meets pen again!

Have a blast holiday everyone!